ترامپ مطمئنا با دمکراسی مشکل دارد

این روزنامه آمریکایی در گزارش روز گذشته خود با اشاره به تلاش های چین برای نامحدود کردن دوران ریاست جمهوری و تمجید رئیس جمهوری آمریکا از چنین تصمیمی افزود: ترامپ بی تردید درباره مادام العمری ریاست جمهوری اش مزاح می کرد اما اکنون اندک تردیدی وجود ندارد که وی در خصوص تصمیم رئیس جمهوری چین برای تمدید دوره ریاست جمهوری اش و مادام العمر کردن آن خطری احساس نمی کند.

به نوشته نیویورک تایمز، این واکنش ترامپ در راستای حمایت و حتی تایید وی از تاکتیک های بی رحمانه و خودکامه افرادی همچون «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین است.

ترامپ به تازگی با اشاره به طرح حذف محدودیت دو دوره ای ریاست جمهوری در چین اظهار داشت: او (شی جین پینگ) حالا رئیس جمهوری مادام العمر است. رئیس جمهوری مادام العمر. نه، او عالی است. ببینید، او توانست این کار را انجام دهد. به نظرم این کار بزرگی است. شاید ما هم باید روزی آن را امتحان کنیم.

نیویورک تایمز نوشت: ترامپ مطمئنا به یافتن راه هایی برای همکاری با رئیس جمهوری چین در برخی چالش های مهم بین المللی نیاز دارد اما رئیسان جمهوری پیشین آمریکا تلاش ها برای تعمیق روابط با چین را با حمایت از بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور تلفیق کردند.

روشن است که ترامپ در تلاش برای ترویج دمکراسی، منافع ملی را در نظر نمی گیرد و مسئولیتی در این زمینه احساس نمی کند.

نیویورک تایمز افزود: اظهارات ترامپ نشان می دهد که وی الگوی استبدادگرایی را تایید می کند. وقتی ترامپ درباره رئیس جمهوری مادام العمر خود سخن گفت مخاطبانش با خنده به آن واکنش نشان دادند که امیدواریم این خنده از فرط عصبانیت باشد و البته آنها و ما به دلایلی باید نگران باشیم.

این روزنامه با اشاره به ادعای دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و کمک به پیروزی ترامپ نوشت: سازمان های اطلاعاتی آمریکا گفته اند که انتظار دارند روسیه دخالت بیشتری در انتخابات میان دوره ای امسال داشته باشد اما ترامپ به شکل عجیبی به این موضوع بی تفاوت است.

نیویورک تایمز همچنین به از دست دادن سه میلیون از آرای مردمی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و اعلام پیروزی وی به دلیل آرای «الکترال کالج» (مجمع برگزینندگان درآمریکا)، اشاره کرد و نوشت: صرف نظر از کمک روسیه قابل درک است که ترامپ با دمکراسی راحت نیست.

این گزارش افزود: ترامپ همچنین نشان داده که وی چه در دادگاه ها که مانع از اقدامات غیرقانونی اش می شود و چه در وزارت دادگستری که در اجرای دستوراتش برای تحقیقات درباره رقبای سیاسی اش تعجیل نمی کند، تحمل نظارت بر قدرت رئیس جمهوری را ندارد.