پنتاگون: ترکیه عملیات علیه داعش را متوقف کرد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، دوشنبه اعلام کرد حمله ترکیه به مواضع «یگان‌های مدافع خلق کُرد» سوریه، که تحت حمایت واشنگتن هستند، در منطقه عفرین بر جنگ علیه گروه تروریستی داعش تاثیر گذاشته و به «توقف عملیات» در شرق سوریه انجامیده است.

ترکیه تهاجم نظامی به عفرین را در ماه ژانویه با هدف بیرون راندن «یگان‌های مدافع خلق» از امتداد مرزهای خود، آغاز کرده است. ترکیه این گروه را مرتبط با پ‌ک‌‌ک و تروریستی می‌داند.

«رابرت مانینگ» سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت که توقف عملیات علیه داعش یعنی این‌که برخی از عملیات‌های زمینی، که از سوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» انجام می‌‌َ‌شود، به صورت موقت به حال تعلیق درآمده است.

مانینگ افزود، حملات هوایی، که ائتلاف آمریکایی علیه داعش صورت می‌دهد تحت تاثیر این تهاجم نظامی ترکیه نگرفته است و «نیروهای دموکراتیک سوریه» همچنان کنترل مناطق آزاد شده از اشغال این گروه تروریستی را در دست دارند.

از سوی دیگر، «ادریان رانکین گالووی» یکی دیگر از سخنگویان پنتاگون می‌گوید که ارتش آمریکا شاهد عقب‌نشینی برخی از جنگجویان «نیروهای دموکراتیک سوریه» از جنگ با داعش است.

گالووی افزود، برخی از این جنگجویان «نیروهای دموکراتیک سوریه» تصمیم به ترک عملیات در میانه رود فرات گرفته‌اند و برای جنگ به مناطق دیگر و احتمالا به عفرین رفته‌اند.

یک مقام دیگر آمریکایی، که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد طی دو هفته گذشته صدها تن از «نیروهای دموکراتیک سوریه» میانه رود فرات را ترک کرده‌اند.

حمایت ایالات متحده از «یگان‌های مدافع خلق» در جنگ علیه داعش در سوریه، خشم آنکارا را برانگیخته است. به رغم تصویب قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در سوریه از سوی شورای امنیت، ارتش ترکیه عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» در عفرین را کماکان ادامه می‌دهد.