پایبندی کره جنوبی به مقابله با توان نظامی کره شمالی

«مون جائه این»، رئیس جمهور کره جنوبی امروز (سه شنبه) اعلام کرد که حتی در صورتی که این کشور با کره شمالی وارد مذاکره شود، ارتش سئول باید «همه توان خود» را برای تقویت توانایی های دفاعی به منظور مقابله با برنامه های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ به کار بگیرد.

مون جائه این در این خصوص گفت: ما باید با کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره گفتگو کنیم. همچنین در عین حال باید همه تلاش خود را به کار بگیریم که به سرعت ابزارهای دفاعی لازم برای مقابله با برنامه های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ را فراهم کنیم.

مون جائه این، این اظهارات را در حالی مطرح کرد که هیئت بلند پایه کره جنوبی امروز در سفری تاریخی وارد کره شمالی شدند و با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی ملاقات کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبر کره شمالی به گرمی از هیئت کره جنوبی استقبال کرد. کیم جونگ اون درباره کاهش تنش های نظامی در شبه جزیره کره با این هیئت گفتگو کرد.

مذاکره رهبر کره شمالی با این هیئت بلندپایه کره جنوبی در حدود یک دهه گذشته بی سابقه است. روابط میان کره شمالی و کره جنوبی به دنبال استقبال کیم جونگ اون از حضور ورزشکاران این کشور در بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ و اعزام آنها به کره جنوبی بهبود یافته است. حتی خواهر رهبر کره شمالی هم در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی در کره جنوبی حضور داشت و با مون جائه این دیدار کرد.