ترکیه: از سال 2011 تاکنون بیش از 4هزار داعشی را بازداشت کرده‌ایم

روزنامه دیلی صباح به نقل از بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نوشت: در این بازه زمانی همچنین بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن از جمله ۵۶۵۴ تبعه خارجی به اتهام داشتن ارتباط با گروه تروریست داعش بازداشت شده‌اند.

به گفته بوزداغ، ارتش ترکیه در عملیات سپر فرات در سوریه جان ۳۰۰۰ "تروریست" را گرفته و ۱۰۰۰ تروریست دیگر را نیز در جریان فعالیت‌هایش در بعشیقه عراق به هلاکت رسانده است.

در سال‌های اخیر ترکیه هدف اقدامات تروریستی بزرگی قرار گرفته که شامل حملات شبه‌نظامی کرد و نیروهای افراط‌گر به ویژه داعش بوده‌ است. در واکنش نیروهای امنیتی ترکیه عملیات‌هایی را در بخش‌های مختلف این کشور اجرا کرده است که انتقادهای حقوق بشری بسیاری را به دنبال داشته است.

نیروهای ترکیه با همکاری با شورشیان سوری وفادار به آنکارا همچنین در تعدادی از عملیات‌های نظامی در سوریه عمدتا علیه شبه‌نظامیان کرد شرکت کرده که شامل عملیات کنونی شاخه زیتون در عفرین و عملیات سپر فرات از اوت ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ می‌باشد.

این در حالی است که دمشق ضمن محکوم کردن این عملیات نظامی ترکیه، آنها را نقض حاکمیت ملی سوریه می‌داند.

در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی نیروهای ترکیه در کمپ بعشیقه واقع در ۱۹ مایلی شمال شرق موصل نیز به بهانه کمک به شبه‌نظامیان عراقی که با داعش مبارزه می‌کنند، مستقر شدند. دولت عراق با این اقدام موافقت نکرد و مقامات عراقی بارها حضور ارتش ترکیه را به عنوان اقدامی خصمانه که حق حاکمیت عراق را نقض می‌کند، محکوم کردند.