نشست امنیتی کاخ سفید برای اقدام نظامی علیه سوریه

در جلسه هفته گذشته در کاخ سفید با موضوع سوریه، علاوه بر دونالد ترامپ، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا حضور یافتند.

در این جلسه، ادعاهای غربی‌ها درباره استفاده شدن از حملات شیمیایی علیه «مخالفان دولت سوریه در غوطه شرقی» تکرار شد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، پس از تکرار این ادعا که دمشق بارها آن را رد کرده، مقام‌های ارشد دولت ترامپ درباره یک «اقدام نظامی تازه» علیه سوریه در واکنش به «استفاده از حملات شیمیایی در غوطه شرقی» رایزنی کردند.

در گزارش واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی آمده، جیمز متیس وزیر دفاع، «قویا» مخالف اقدام نظامی بود اما «اچ ار مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، حامی حمله به سوریه بود.

در پایان جلسه، «رئیس‌جمهور آمریکا انجام اقدام نظامی را تایید نکرد».

انتشار این گزارش، واکنش کاخ سفید را هم به دنبال داشته و سخنگوی آن هرگونه نشستی با موضوع حمله نظامی علیه سوریه را رد کرد.

گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره مطرح شدن «حمله تازه آمریکا به سوریه» با استناد به ادعای حملات شیمیایی در حالی مطرح شده که در هفته‌های گذشته بارها مقام‌های غربی به ویژه آمریکایی و اروپایی با استناد به این ادعا، سوریه را به حملات نظامی تهدید کرده‌اند.

توسل آمریکا به حمله نظامی سوریه با استناد به ادعای «حملات شیمیایی»، قبلا سابقه داشته است. 7 آوریل 2017 ارتش آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در «حمص» حملات موشکی کرد؛ حمله‌ای که پس از ادعای حمله شیمیایی در «خان شیخون» انجام شد.

در این تجاوز نظامی، ۵۹ موشک تاماهاک از روی ۲ ناو آمریکا مستقر در شرق دریای مدیترانه به سوی این پایگاه شلیک شد.