مظلوم‌نمایی الجبیر!

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با وجود حملات بی رحمانه و غیر قانونی در یمن، مدعی «جنگ عادلانه» ریاض در یمن شد و از آن دفاع کرد.

وی این اظهارات را در آستانه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس بیان کرد که قرار است در آن تظاهرات ضد سعودی برگزار شود.

الجبیر در مصاحبه با شبکه رادیویی بی بی سی چهار گفت: «آن‌ها از جنگی که به صورت ناخواسته به ما تحمیل شده است از ما انتقاد می‌کنند.»

وی با مطرح کردن «جنگ عادلانه که از حمایت بین المللی برخوردار است» مسئولیت کشته شدن غیر نظامیان را متوجه جنبش انصار الله یمن دانست.

جنگ داخلی سه ساله یمن را در آستانه گرسنگی قرار داده و به کشته شدن حدود ۱۰ هزار نفر منجر شده است.

سازمان «جنگ را متوقف کنید» از برگزاری تجمع مقابل محل اقامت نخست وزیر انگلیس در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه به وقت گرینویچ در محکومیت «حملات بی رحمانه و غیر قانونی در یمن» و حمایت لندن از عربستان سعودی خبر داده است.

سازمان غیردولتی «کودکان را نجات دهید» نیز قصد دارد مجسمه یک کودک را نزدیک پارلمان انگلیس قرار دهد تا نگاه‌ها را متوجه خشونت‌هایی کند که علت بخشی از آن بمب‌های ساخت انگلیس است.

عادل الجبیر به علاوه با مطرح کردن «چشم انداز ۲۰۳۰» برای تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی عربستان سعودی که همچنان به شدت به نفت وابسته است اعلام کرد انگلیس از جمله کشور‌هایی است که از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: «بعد از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) فرصت‌های بزرگی برای انگلیس درچارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ وجود خواهد داشت.»

ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه بعد از دیدار از مصر عازم لندن می‌شود و سپس از ۱۹ تا ۲۲ مارس به آمریکا سفر خواهد کرد.