کویت برای حل بحران قطر جدی شد

همزمان با ازسرگیری تلاش‌های «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت برای آشتی دادن چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) با قطر، دو فرستاده آمریکایی اعم از «انتونی زینی» ژنرال بازنشسته و «تیم لبندر کنگ» دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز در سفر منطقه‌ای به سر می‌برند و با سفر به کویت و قطر با مقامات این کشورها دیدار کردند.

امیر کویت طی سه روز گذشته برای شاه عربستان و بحرین (سلمان و حمد)، رئیس امارات (شیخ خلیفه بن زاید)، امیر قطر (تمیم بن حمد) و سلطان عُمان (قابوس بن سعید) پیام مکتوب فرستاد.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» هم در مقاله‌ای به بررسی احیای تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت پرداخت و نوشت که دوحه حلقه مهم این سفرهای دوره‌ای و تماس‌هاست و ملاحظه می‌شود که صباح الأحمد امیر کویت فرستاده ویژه خود «محمد العبدالله المبارک الصباح» را که حامل پیام مکتوبی از سوی امیر کویت برای «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بود به دوحه فرستاد و این بدان معناست که از رهبران قطر خواسته شده برای موفقیت هر گونه میانجی‌گری و تلاش برای تحقق آشتی، امتیازاتی بدهند یا بازنگری‌هایی (در سیاست‌های خود) انجام دهند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز پشت این تلاش‌های کویت قرار دارد و در تماس تلفنی با امیر قطر، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان و محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی از آنها خواست تا به واشنگتن سفر کنند و این سفر آنها مقدمه‌ای برای برگزاری اجلاس سه‌جانبه در کمپ دیوید در ماه می آینده جهت دستیابی به راه‌حل نهایی این بحران باشد.

طبق این گزارش، ترامپ بنا به دو دلیل می‌خواهد بحران قطر که تا چند ماه دیگر به یک سالگی آن نزدیک می‌شویم، حل شود: نخست اینکه آمریکا با انجام معاملات تسلیحاتی و سرمایه‌گذاری‌های خود در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به مبلغ بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار به اهداف خود در این بحران رسیده است و دوم اینکه آمریکا به دنبال حل این بحران و ایجاد ائتلاف علیه ایران است.

به نظر می‌رسد چهار کشور عربی چندان عجله‌ای به حل این بحران ندارند و معتقدند که بر خلاف قطر از این وضعیت متضرر نشده‌اند در حالیکه قطر نیز می‌گوید که تحریم‌ها را مهار کرده و توانسته ضرر و زیان آن را سد کند و حاضر نیست هیچ گونه امتیازی که حاکمیت آن را خدشه‌دار کند، بدهد.

از سوی دیگر چهار کشور مذکور از تحرکات آمریکا راضی نیستند و پس از تماس‌های ترامپ با سران سه کشور حاشیه خلیج‌فارس بیانیه‌ای صادر و طی آن تأکید کردند که تنها میانجی‌گری کویت مورد قبول آنهاست و حتی تمایل چندانی به مشارکت در اجلاس پیشنهادی کمپ‌دیوید نشان ندادند بدین معنا که این کشورها تمایل به استمرار وضعیت کنونی دارند زیرا به مقاصد و اهداف آمریکا نمی‌توانند اطمینان کنند و از اعمال فشارهای بیشتر بر این کشورها برای نشان دادن نرمی و انعطاف در این قضیه نگرانند.

چه بسا سفر محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان به واشنگتن در روز ۱۹ مارس در زمینه بحران قطر سرنوشت‌ساز باشد و نتایج توافقاتی که در دیدار با ترامپ صورت می‌گیرد سرنوشت موفقیت این میانجی‌گری‌ها را تعیین خواهد کرد.

برخی رسانه‌های خبری نیز این روزها مطالبی را درباره «جرد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور وی منتشر و او را به جانبداری از چهار کشور عربی متهم کردند و نوشتند که دلیل این امر نیز مخالفت مقامات قطری با امضای قراردادهای تجاری با شرکت‌های کوشنر و کمک به حل مشکلات این شرکت‌ها بود که این امر می‌تواند پیچیدگی‌های جدیدی در تلا‌ش‌های میانجی‌گرانه آمریکا ایجاد نماید با وجود اینکه این مسئله هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

ژنرال زینی نیز پیش از این در سال ۲۰۰۲ به عنوان فرستاده ویژه آمریکا جهت تحقق سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تعیین شد اما هیچ گونه پیشرفتی حاصل نکرد و تلاش‌های وی تقریبا پس از دو سال به شکست انجامید و اکنون این سوال مطرح است که آیا وی در بحران کنونی قطر شانس بهتری برای موفقیت دارد؟