مصر به طور قاطع مخالف «معامله قرن» است

به نوشته روزنامه این روزنامه فرامنطقه‌ای، منابع فلسطینی اعلام کردند، عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر به هیئت حماس اطمینان داده، قاهره با طرح معامه قرن آمریکا که حقوق ملی فلسطین و اصول ملی آنها را ضایع می‌کند، کاملا مخالف است و از برپایی کشور فلسطین مستقل به پایتختی قدس حمایت کرده و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس را رد می‌کند.

به گفته این منابع، هیئت حماس که سه هفته در قاهره بود و چند روز پیش به غزه بازگشت به کامل و مسؤولان سازمان اطلاعات مصر گفت: ما این طرح آمریکایی را تمام قد رد می‌کنیم و هرگز نخواهیم پذیرفت که غزه بخشی از فلسطین و شبه جزیر سینا بخشی از مصر نباشد. ما همچنین وطن جایگزین یا اقامت دادن به فلسطینی‌ها در کشور دیگر یا تشکیل کشوری در غزه را نمی‌پذیریم.

کامل هم گفت، مصر هرگز از یک وجب از خاک سینا نمی‌گذرد، سینایی که از آن مصر باقی خواهد ماند، همان گونه که غزه از آن فلسطین باقی خواهد ماند.

هیئت حماس با مقامات مصر سلسله نشست‌هایی داشت از جمله آنها دو نشست با کامل و تیم فلسطین در سازمان اطلاعات مصر برگزار کرده و دو طرف چهار پرونده؛ معامله قرن، آشتی ملی، اوضاع معیشتی رقت‌بار غزه و روابط دوجانبه و امنیت مرزها میان غزه و مصر در صحرای سینا را بررسی کردند.

به گفته منابع مذکور، روابط دوجانبه مستحکم شده و از مرحله شک و گمان به مرحله یقین رسیده و مصر قانع شده که نوار غزه به یک منبع امنیت و ثبات برای مصر بدل شده و منبع تهدید و تنش نیست.

طبق اعلام این منابع، جنبش حماس تاکید کرد، این جنبش تصمیم استراتژیکی دارد که هیچ وقت عضو هیچ ائتلافی علیه مصر نباشد و به منظور ایجاد یک شبکه امنیتی عربی، اسلامی برای قدس و مساله فلسطین روابط خودش را با کشورهای عربی اسلامی تقویت کند.

منابع مذکور تصریح کردند، حماس از مصر خواسته کنفرانس «نجات ملی» را با مشارکت همه گروه‌ها و اقشار فلسطینی با هدف ایجاد استراتژی سیاسی در حمایت از طرح ملی در قاهره برگزار کند.

طبق اعلام این منابع، حماس تصمیم دارد در چارچوب شرکت ملی و همبستگی به منظور حمایت از طرح ملی، رد همه معامله‌ها، توطئه‌های مشکوک و شکست دادن آن از طریق موضع متحد فلسطین آشتی ملی را به اتمام برساند.

منابع مذکور گفتند، مقامات مصر به ادامه حمایت خود از آشتی ملی تاکید کردند.