قطر عملیات نظامی ترکیه در عفرین را محکوم نکرد

دولت قطر در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب، برخلاف سایر اعضای آن با عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه مخالفت نکرد.

وزیر خارجه قطر در خصوص تصمیم وزرای خارجه اتحادیه عرب برای مخالفت با عملیات «شاخه زیتون» در منطقه عفرین، ملاحظاتی داشته است.

وزرای خارجه اتحادیه عرب اعلام کردند که عملیات نظامی ترکیه در عفرین «تلاش‌های کنونی برای تغییر راه حل‎های سیاسی بحران سوریه را از بین می‌‌برد.»

به گزارش اسپوتنیک، وزرای خارجه اتحادیه عرب تاکید کردند که تنها راه حل بحران سوریه «مشارکت همه طرف‌های سوری است.»

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب بر ضرورت برقراری آتش‌بس و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و راه‌حل سیاسی در سوریه تأکید کرد.

ابوالغیط که امروز چهارشنبه در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره سخن می‌گفت، تصریح کرد که «راه‌حل سیاسی همچنان تنها راه برون رفت از بحران سوریه است.»

طبق گزارش شبکه المنار، دبیرکل اتحادیه عرب افزود که گام نخستی که ما خواهان آن هستیم پایبندی به قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت و برقراری آتش‌بس در سوریه است.

شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواهان برقراری آتش‌بس به مدت ۳۰ روز در سوریه است. این قطعنامه داعش، جبهه النصره و گروه‌های وابسته به القاعده را از آتش‌بس مستثنا کرده است. حضور این گروه‌ها در غوطه شرقی و راکت‌پرانی مداوم آن‌ها، موجب شده تا درگیری‌ها در این منطقه ادامه داشته باشد. با وجود اعلام روزانه ۵ ساعت آتش‌بس در غوطه شرقی و باز کردن مسیری امن برای خروج غیرنظامیان توسط ارتش سوریه، تروریست‌ها این مسیر را هدف گلوله‌باران قرار می‌دهند و از خروج غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند.