جزییات توافق قطر و ناتو

ناتو در پایگاه اطلاع رسانی رسمی خود اعلام کرد، این توافق علاوه بر اجازه ورود و خروج به قطر به نظامیان ناتو، امکان استفاده از پایگاه هوایی العدید برای انجام ماموریت و عملیات های این سازمان را هم فراهم می کند.

پایگاه هوایی العدید در 30 کیلومتری جنوب غربی دوحه پایتخت قطر قرار دارد و هم اکنون حدود 11 هزار نظامی – عمدتا از نیروی هوایی – آمریکا در آن مستقر هستند.

قطر و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیروز (چهارشنبه) توافقنامه همکاریهای نظامی و امنیتی امضا کردند.این موافقتنامه توسط امیر قطر و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در بروکسل به امضا رسید.

شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر درتوییتی نوشت: این پیمان به منظور انجام همکاری های راهبردی نظامی برای تثبیت امنیت و صلح در منطقه و توسعه همکاری و تلاش علیه تنش های امنیتی درجهان به امضا رسید.

امیر قطر از روز دوشنبه هفته جاری به اروپا سفر کرده است. او ابتدا به بلژیک رفت و سپس به بلغارستان خواهد رفت.

قطر و ناتو 27 دی ماه امسال هم پیمان امنیتی امضا کردند.

این توافق با حضور «طارق خالد العبیدی» رئیس بخش همکاری نظامی بین‌المللی در وزارت دفاع قطر و «روسا گوتیمولر» معاون دبیرکل ناتو امضا شد و دو طرف در مراسم امضای این توافقنامه، «بر ضرورت همکاری میان ناتو و قطر در چارچوب طرح همکاری استانبول» تاکید کردند.

به گفته سخنگوی ناتو «این توافق در زمینه امنیتی، اساسی را برای حمایت از روند تبادل اطلاعات محرمانه، که مطابق با اصول تصویب‌شده توسط تمامی 29 کشور عضو در این پیمان است، تشکیل می‌دهد.»