نخست‌وزیر ژاپن: فشارهای بین المللی کره شمالی را به میز مذاکره کشاند

نخست وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران همچنین اعلام کرد در ماه می (اردیبهشت 97) در این رابطه با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد.

او گفت با این حال موضع ژاپن و آمریکا همچنان تغییر نکرده است و ان فشار بر کره شمالی تا رسیدن به نتیجه نهایی است.

وی با قدردانی از تغییر موضوع کره شمالی و قبول مذاکره، اظهار امیدواری کرد در این مذاکرات راهی هم برای بازگرداندن اتباع ربوده شده ژاپنی توسط کره شمالی پیدا شود.

«چونگ ایو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی روز پنجشنبه به وقت آمریکا اعلام کرد که به درخواست کره شمالی، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تا ماه مه (اردیبهشت 97) با یکدیگر دیدار می کنند.

یونگ که بیرون از کاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت که «اون» مشتاق بوده «در اسرع وقت» با ترامپ دیدار کند و این درخواست مورد موافقت رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز عصر پنجشنبه (به وقت محلی) با صدور یک بیانیه، برنامه‌ریزی برای دیدار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را تایید و اعلام کرد که زمان و مکان این دیدار «متعاقبا مشخص خواهد شد».

دیدار اون و ترامپ قرار است تا ماه مه (اردیبهشت 97) برگزار شود و احتمالا پیش از آن نیز سران دو کره پس از سال‌ها با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

شبه جزیره کره سال ها است که به صحنه کشمکش های سیاسی و نظامی کره شمالی، آمریکا و هم پیمانانش تبدیل شده است و تحولات اخیر می تواند راه برون رفتی از این بن بست باشد.

ژاپن که تا کنون امید چندانی به خلع سلاح هسته ای کره شمالی نداشت و مواضع نرم این کشور را فریبکارانه تلقی می کرد اکنون و با اعلام برگزاری سران دو کشور آمریکا و کره شمالی تصمیم گرفته است در مذاکره با این کشور با آمریکا و کره جنوبی همراه شود.

ژاپن روز گذشته نیز خواستار آن شده بود بازرسان آژانس هسته ای از مرکز 'یانگ بیون' این کشور در 100 کیلومتری شمال پیونگ یانگ بازدید کنند.

توکیو معتقد است بازرسی از تاسیسات مجموعه 'یانگ بیون' در مورد بررسی وضعیت فعالیت های هسته ای کره شمالی ضروری است.

بازرسان هسته ای آژانس اتمی از سال 2009 میلادی از کره شمالی اخراج شدند و تا کنون دسترسی به این مجموعه ممکن نیست.