کشته شدن 10 نظامی نیجریه‌ای در حملات بوکوحرام

پلیس نیجریه روز پنجشنبه از کشته شدن چهار مامور پلیس و شش سرباز ارتش در حمله تروریست‌های بوکو حرام در شمال شرقی این کشور خبر داد. این حمله در منطقه ران در ایالت ناامن بورنو که از پایگاه‌های اصلی گروه تروریستی بوکو حرام محسوب می‌شود، اتفاق افتاد.

دامیان چوکوو، رئیس پلیس ایالت بورنو در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر میدوگوری، مرکز این ایالت، اعلام کرد ماموران پلیس کشته شده از واحد ضدشورش بودند و مسئولیت برقراری نظم و ثبات را در نقاط مختلف بورنو بر عهده داشتند. وی تصریح کرد بیش از پانصد نیروی پلیس برای شرکت در یک عملیات ضدشورش تحت عنوان «لافیا دال» بر ضد گروه‌های افراط گرا و مسلح و برقراری امنیت و ثبات در بورنو به کار گرفته شده اند.

طبق اعلام دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در یک هفته اخیر در حملات عناصر مسلح مظنون به عضویت در بوکوحرام در ایالت بورنو، سه فعال بشردوست کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. این منبع افزود یک پرستار نیز توسط افراط گرایان ربوده شده است. همه این افراد در عملیات امدادرسانی به بیش از پنج هزار آواره که از بیم حملات و خشونت‌های بوکوحرام خانه‌های خود را رها کرده اند، مشارکت داشتند.

عملیات ارتش نیجریه بر ضد بوکو حرام در ماه‌های اخیر موفقیت‌های خوبی به همراه داشته است و نیرو‌های ارتش موفق شده اند افراط گرایان این گروه را از پناهگاه‌های آن‌ها در جنگل‌های سامبیسا و آلاگارنو بیرون برانند. اما حملات پراکنده و بمب‌گذاری‌های بوکو حرام در برخی مناطق شمال نیجریه در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

نیجریه در سال‌های اخیر دستخوش ناامنی‌ها و حملات خونین متعددی بوده است؛ اما بیشترین حملات و انفجار‌ها در این کشور کار گروه تروریستی بوکو حرام است که فعالیت‌های خود را به کشور‌های منطقه نیز گسترش داده است. حملات و شورش‌های بوکو حرام سال ۲۰۰۹ میلادی در مناطق شمال شرقی نیجریه آغاز شد و به تدریج به دیگر مناطق این کشور و چند کشور همسایه گسترش پیدا کرد.