توافق ترکیه و آمریکا درباره شرق فرات

وزیر خارجه ترکیه از حصول توافق با آمریکا درباره «منبج» و شرق رودخانه فرات در سوریه خبر داد.

خبرنگار «دیلی صاباح» مستقر در واشنگتن در خبری فوری گزارش داد: «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که این کشور با آمریکا درباره «منبج» و شرق رودخانه فرات در سوریه به توافق رسیدند».

انتشار این خبر در حالی صورت گرفت که با توجه به تحرکات نیروهای کرد سوری از قبیل یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، اختلافاتی بین ترکیه و آمریکا بر سر منبج و شرق رودخانه فرات وجود داشت.

اواخر بهمن ماه بود که در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به آنکارا، موضوع منبج در جریان کنفرانس خبری مشترک او و وزیر خارجه ترکیه مطرح شد.

رکس تیلرسون با بیان اینکه از نقاط محل اختلاف دو کشور، ابتدا به مسئله منبج رسیدگی خواهند کرد، توضیح داد: «روی وعده‌هایی که درباره منبج داده شده کار می‌کنیم و یک‌جانبه عمل نمی‌کنیم. سپس به دیگر مسائل شمال سوریه از جمله تثبیت اوضاع آن می‌پردازیم.»

این اظهارات در حالی است که طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، عملیات شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه، دو طرف اختلافات جدی داشته‌اند (جزئیات بیشتر).

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که او برای گفت‌و‌گو درباره این موضوع و دیگر مسائل، 28 اسفندماه با همتای آمریکایی خود دیدار خواهد داشت.

در گزارش تکمیلی دیلی صاباح آمده است: «در دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، این دولت به ترکیه قول داده بود که تروریست‌های یگان‌های مدافع خلق(YPG) از شرق رودخانه فرات خارج خواهند شد اما علی رغم هشدارهای آنکارا، آمریکا به قول‌هایش عمل نکرد و یگان‌های مدافع خلق از شرق فرات منتقل نشدند».

این رسانه‌ ترکیه‌ای ادامه داد: «هدف نهایی یگان‌های مدافع خلق، ایجاد یک منطقه خودمختار در شمال سوریه از طریق مرتبط کردن کانتون عفرین در شمال غربی سوریه به کانتون‌های کوبانی و جزیره در شمال شرقی است».

دیلی صاباح افزود: «ترکیه در نتیجه نقض قول‌های آمریکا، موضع خود را تغییر داد و تعهد خود را به پاکسازی همه ترریست‌ها از شمال شوریه از جمله منبج و بخش‌های شرقی رودخانه فرات اعلام کرد».