واهمه آمریکا از افزایش فعالیت‌های چین در آفریقا

 براساس گزارش‌ها چین در حال افزایش قدرت خود در یک بندر تجاری در شاخ آفریقاست و این موضوع نگرانی واشنگتن را برانگیخته است. چین با چنین اقدامی نفوذ خود را در این منطقه استراتژیک و حساس افزایش می‌دهد.

دولت جیبوتی در ماه فوریه قرارداد با شرکت «دی‌پی ورلد» دبی برای اداره پایانه «دوراله» را لغو کرد و گفت این قرارداد با منافع بنیادی این کشور تناقض دارد.

شرکت «چاینا مرچنس» مالک بخشی از این بندر است و 23.5 درصد سهام آن را در اختیار دارد. این بندر در مجاورت تنها پایگاه نظامی چین در خارج از این کشور و در کرانه باختری خلیج عدن و در ورودی جنوب دریای سرخ نزدیک به کانال سوئز است.

تصمیم ناگهانی جیبوتی برای گرفتن این بندر از شرکت اماراتی دی‌پی ورلد گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص اینکه این بندر ممکن است به طور کامل تحت کنترل چین درآید، افزایش داده است. قانون‌گذاران آمریکایی در گزارش‌هایی مدعی شده‌اند جیبوتی آماده هدیه دادن این بندر به چین است.

آینده این بندر در روز سه‌شنبه موضوع داغ جلسه‌ استماع کمیته خدمات ارتش مجلس نمایندگان آمریکا بود و یکی از ژنرال‌های ارتش آمریکا هشدار داد اگر چین کنترل این بندر را در دست بگیرد آمریکا با عواقب آن مواجه خواهد شد. ژنرال «توماس والدهوسر»، فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در آفریقا گفت کنترل چین بر این بندر دسترسی آمریکا به آن را محدود می‌کند و احتمالاً مسیرهای سوختگیری کشتی‌‌های آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پایگاه‌های ژاپن، ایتالیا، فرانسه و آمریکا از این بندر در جیبوتی استفاده می‌کنند.