جریان‌سازی درباره استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی

«عبدالمسیح الشامی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری از برلین در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در مورد اهداف و مقاصد غربی ها از اتهام‌زنی‌های پیاپی به دمشق در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی با وجود اعتراف به عدم وجود هرگونه سند در این خصوص، گفت: هنگامی که شاهد اتهام‌زنی یا تهدید آمریکا و انگلیس برای حمله به یک کشور هستیم باید انتظار داشته باشیم اخبار دروغین و جعلی ساخته شود و این دو کشور برای تحقق اهداف خود زمینه‌سازی کنند.

سریال این جریان سازی‌ها از عراق آغاز شده و اکنون به سوریه رسیده و این کشور شاهد بسیاری از این اتهام‌های باطل است و روسیه و دولت سوریه خواهان تحقیقات شفاف در این زمینه هستند. دلیل این جریان سازی نیز آشکار است، اکنون ارتش سوریه و هم‌پیماناش پیروزی‌های بزرگی در غوطه شرقی و سایر جبهه های جنگ علیه تروریسم در سوریه کسب کرده اند و این مسأله آمریکا و انگلیس را نگران کرده است. آمریکا پس از کسب پیروزی های ارتش سوریه در غوطه چاره‌ای ندارد جز اینکه از برگه های اعمال فشار در زمینه های مختلف مرتبط با خاورمیانه و به ویژه در سوریه یا اوکراین و سایر پرونده های اختلافی با روسیه استفاده کند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سخنان معاون وزیر خارجه سوریه در مورد امکان استفاده تروریست‌ها از تسلیحات شیمیایی در غوطه، چرا آنها باید اکنون از این تسلیحات استفاده کنند و هدفشان از این موضوع چیست؟ گفت: این مسأله به تمایل آمریکا و انگلیس برای متوقف ساختن پیشروی‌های ارتش سوریه و هم پیماناش در غوطه شرقی ارتباط دارد. کشورهای توطئه گر انگلیس، آمریکا و فرانسه از مشاهده پیشروی های ارتش سوریه درغوطه دچار جنون شده اند، به ویژه که غوطه از مناطق حساس و بسیار مهم برای اعمال فشار بر ارتش، دولت سوریه و ائتلاف هم پیمان با روسیه است. از این رو پیشروی های روزانه ارتش سوریه در جبهه غوطه باعث می شود کشورهای غربی و آمریکا برگه‌های بازی بیشتری را از دست بدهند.

این کارشناس در پاسخ به این سؤال که آیا کشورهای غربی تلاش می کنند از آشکار شدن حقایق اقدامات ائتلاف بین المللی در موصل و الرقه جلوگیری کنند؟ گفت: بدون شک اینطور است و این مسئله، موضوع جدیدی نیست. دولت عراق و بسیاری از نهادهای حقوق بشری معتقدند که در موصل و سایر مناطق بدون هیچ گونه توجیهی نسل کشی و قتل عام اتفاق افتاده است و تاکنون هیچ منبع و مرجعی درباره این جنایت ها سخنی نگفته است. آمریکا از طریق نیروهای وابسته به خود در سراسر جهان تلاش می کند تا از هرگونه تحرک و درخواست درباره موضوعاتی که ممکن است اهداف این کشور را آشکار سازد جلوگیری کند.