امارات از چشم سومالی افتاد

محمد عبدالله فرماجو، رئیس جمهوری سومالی در سخنرانی که به مناسبت آغاز سومین دوره پارلمان این کشور داشت، با هشدار ضمنی به امارات، به کشورهای خارجی نسبت به نقض اصول قوانین بین‌المللی تجارت از طریق سرمایه‌گذاری‌های غیرقانونی در این کشور هشدار داد.

عبدالله فرماجو با اشاره آشکاری به امارات گفت: سومالی به پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلفی نیاز دارد اما این طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها باید به شکل رسمی و با اطلاع دولت فدرال سومالی انجام شود.

شرکت اماراتی "بنادر جهانی دوبی" اوایل ماه مارس جاری از امضای توافقنامه‌ای با دولت‌های سومالی لند و اتیوپی خبر داد که به موجب آن آدیس آبابا با سهمیه ۱۹ درصدی شریک استراتژیکی در بندر بربرة سومالی می‌شود و شرکت اماراتی با سهمیه ۵۱ درصدی و سازمان بنادر در سومالی لند با سهمیه ۳۰ درصدی در این پروژه شراکت دارند.

یک روز پس از این اعلامیه وزارت بنادر و حمل و نقل دریایی سومالی مخالفت خود را با این توافقنامه سه‌جانبه اعلام کرده و آن را باطل و غیرقانونی خواند.

عبدالله فرماجو بر آمادگی این کشور برای همکاری با تمامی کشورهایی که متمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور با رعایت اصل حاکمیت ملی و قوانین بین‌المللی و هماهنگی با طرف‌های رسمی (دولت مگادیشو) هستند، تاکید کرد.

رئیس جمهوری سومالی افزود: با وجود ضعف دولت سومالی و چالش‌هایی که در راه توسعه‌اش با آنها مواجه است، اما این چالش‌ها سومالی را از حفاظت از اصل حاکمیت ملی و دفاع از تمامیت ارضی‌اش در برابر آنهایی که قصد غارت منابع طبیعی این کشور را دارند، منحرف نمی‌کند.

وی درباره ارتباط سومالی با کشورهای همسایه گفت: سومالی با کشورهای همسایه روابط مستحکمی مبتنی بر همکاری‌ها با هدف حفظ منافع مشترک دو طرف دارد.

سومالی لند از سال ۱۹۹۱ از دولت خودگردان برخوردار بوده و خواستار به رسمیت شناخته شدن جدایی کاملش از مگادیشو است.