وزیرخارجه قطر نامه‌رسان شد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در قالب سفری رسمی که دو روز به طول می‌انجامد، وارد خارطوم شد.

قرار است که طی این سفر وی پیام تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر را به عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان تحویل دهد.

پیشتر وزیر خارجه قطر مورد استقبال احمد غندور، وزیر خارجه این کشور قرار گرفت.

در همین راستا، قریب‌الله الخضر، سخنگوی وزارت خارجه سودان اعلام کرد که آل ثانی امروز یکشنبه مذاکراتی با غندور خواهد داشت.

در جریان این دیدار دو طرف به بررسی پرونده‌های دوجانبه و تبادل نظر درباره پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مشترک خواهند پرداخت.

این پیام امیر قطر دومین پیام طی ۱۰ روز گذشته است. رئیس جمهوری سودان در ۲۸ فوریه نیز پیامی را از آل ثانی تحویل گرفته بود.

از سوی دیگر، عباس مصطفی کامل، مدیر اطلاعات مصر روز شنبه در سفری غیرمنتظره وارد خارطوم شد.

سفر وی به خارطوم چند روز پس از نشست‌های کمیته وزارتی چهارجانبه، متشکل از وزیر خارجه، مدیر دستگاه امنیتی و اطلاعات میان دو کشور صورت گرفت که به دستور عمر البشیر ، رئیس جمهوری سودان و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در حاشیه نشست سران اتحادیه افریقا در آدیس‌آبابا تشکیل شد.

سخنگوی وزارت خارجه سودان اعلام کرد که مصطفی کامل با ابراهیم غندور نیز دیدار کرد و طی آن دو طرف به بررسی هماهنگی حل و فصل مشکلات موجود میان دو کشور پرداختند.

وزارت خارجه سودان به نقل از ژنرال کامل اعلام کرد که دو کشور به دنبال احیای روابط دو جانبه هستند.

روابط سودان و مصر با مشکلاتی روبرو شده و در راس آن درگیری مرزی بر سر مثلث حلایب، سد النهضه اتیوپی و وارد کردن اتهاماتی علیه سودان مبنی بر حمایت و پناه دادن به مخالفان اسلام گرای مصر و حمایت مصر از مخالفان سودانی و پناه دادن به آن‌ها است.

عبدالمحمود عبدالحلیم، سفیر سودان در مصر که دو ماه پیش خارطوم در بحبوحه تنش در روابط با مصر وی را فراخوانده بود به منظور از سرگیری ماموریت محول شده‌اش به قاهره بازگشت.