همه کاره نتانیاهو کیست؟

جروزالم پست در گزارشی نوشت با توجه به افزایش تنش‌ها در شمال و جنوب، مهم است بدانیم چه کسی در امور امنیتی بر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بیشترین نفوذ را دارد.

جروزالم پست در ادامه این گزارش نوشت: نتانیاهو به هیچ کدام از اعضای کابینه امنیتی خود احترام نمی‌گذارد و معمولاً وزرای خود را مسخره می‌کند؛ اما این قاعده یک استثنا دارد آن هم «یوآف گالانت» وزیر مسکن، است که نتانیاهو در سال 2010 تلاش کرد او را به سمت رئیس ستاد ارتش اسرائیل بگمارد و از آن زمان اعتماد نتانیاهو را جلب کرده است.

نتانیاهو در آن زمان و پیش از اینکه دادستان کل از گماردن گالانت در این سمت جلوگیری کند، گفت: «گالانت ارزش خود را در 33 سال خدمت نظامی‌اش در خط مقدم جبهه‌های ارتش نشان داده و اثبات کرده او جنگجویی شجاع، افسری عالی و یک فرمانده جنگ مسئولیت پذیر و جدی است».

به نوشته جروزالم پست، از ماه مه 2016 که «موشه یعلون» وزیر جنگ سابق اسرائیل، کابینه، کابینه امنیتی و کنست را ترک کرد، گالانت برترین مقام امنیتی این سه نهاد بوده است و انتظار می‌رود گزینه‌ای برای سمت وزیر جنگ در دولت بعدی باشد. در نتیجه دیدگاه‌های او درباره خطرات امنیتی منطقه‌ که این اسرائیل با آن مواجه است باید جدی گرفته شود.

گالانت پیشتر مدعی شده بود: «تهدیدات راهبردی از سوی ایران وجود دارد که تهدید هسته‌ای در صدر آن است، حتی اگر این تهدید برای توسعه یافتن و کامل شدن نیاز به زمان داشته باشد. ما باید همیشه آماده باشیم چون ماموران ایران –حزب الله و حماس- می‌توانند در جنگ صدمات زیادی به ما وارد کنند. ما راه حل‌هایی داریم و توانایی‌هایمان را بهبود داده‌ایم اما نمی‌توانیم این تهدیدها را سبک بشماریم».

گالانت در گزافه‌گویی خود گفت اسرائیل باید سه اقدام ایران را زیر نظر بگیرد: برنامه هسته‌ای، تجاوز منطقه‌ای و تهدید نظامی علیه اسرائیل.

او ادعا کرد: «ایران زیر پوشش توافق هسته‌ای در حال آماده کردن سلاح‌های هسته‌ای است که آنها را قادر می‌کند در یک دهه کلاهک‌های هسته‌ای بسازند. هدف ایران کنترل خاورمیانه است. ایران از طریق حزب‌الله بر لبنان و از طریق اکثریت شیعه‌ بر عراق کنترل دارد و اکنون نیز قصد دارد زیر پر و بال روسیه کنترل سوریه را در دست بگیرد».

گالانت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، را به دلیل تغییر دادن روابط راهبردی این کشور در خاورمیانه ستایش کرد. او گفت: «آمریکا از اوایل قرن 20 به سنی‌های میانه‌رو علیه شیعه‌های افراطی کمک می‌کرد. این روند در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما که سعودی‌ها را تحت فشار قرار داده بود، رژیم مصر را سرنگون کرد و تحریم‌های ایران را لغو کرد، عوض شد. [دونالد ترامپ] رئیس‌جمهور کنونی آمریکا تصمیم درست را گرفت و همه چیز را به حالت گذشته بازگرداند. او به این باور رسید که ایرانی‌ها مشکل هستند نه راه‌حل».

او در خصوص سوریه نیز گفت اسرائیل سه اولویت دارد: جلوگیری از ساخت پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه، جلوگیری از انتقال سلاح‌های تاثیرگذار در تعیین جهت جنگ و تحمل نکردن هرگونه حمله‌ای به اسرائیل.