عربستان دلخوشی از دولت مستعفی یمن ندارد

«مصطفی احمد نعمان» معاون سابق وزیر خارجه بحرین که سابقه سفیری کشورش در کانادا، هند و اسپانیا را در کارنامه سیاسی‌اش دارد و در حال حاضر از نویسندگان روزنامه سعودی عکاظ است، مناقشه‌ای را درباره نقش دولت مستعفی یمن_که خود را دولت قانونی این کشور می‌داند_ در مناطق تحت کنترلش به پا کرده است.

پایگاه خبری «ارم نیوز» در گزارشی نوشت: وی طی پستی در «توئیتر» می‌نویسد: «دولت در تبعید (اشاره به دولت هادی) نیز از اراضی که ائتلاف سعودی از دست کودتاچیان (اشاره به انصارالله)، بازپس گرفته بود، فرار کرد اما باز جریان انتصاب‌هایی را که هیچ فایده‌ای برای گرسنه ها، فقرا، بیماران و یتیمان ندارد، متوقف نمی‌کند.

این دیپلمات سابق بحرین می‌افزاید: کل جهان از آنچه که یمنی‌ها طی کودتا دچار شدند، ابراز تاسف و ناراحتی کرده اما دولت در تبعید، برای حضور و شرکت در کنفرانس‌ها کم آورده است و تنها به لعنت فرستادن به کودتاچیان بسنده می‌کند.

«خالد الدخیل» نویسنده عربستانی، این پست توئیتری نعمان را بازنشر داده و طیف گسترده‌ای از کاربران یمنی توئیتر نیز تایید کردند که این مسئله واقعیت دارد و دولت هادی به اولویت‌های شهروندان یمنی توجهی ندارد.

«نبیل بن مقهد العولقی» یکی از کاربران این شبکه اجتماعی به توافق حاصل شده قوی میان «اصلاح» و «انصارالله» اشاره می‌کند و مدعی است که یکی از دلایل و انگیزه‌های تقویت این توافق و موفقیت آن، ضعف دولت مشروع و پایه‌های سست آن است.

وی می‌گوید: لعنت فرستادن به کودتاچیان ابزاری برای پاشیدن خاکستر به چشم بیماران، فقراء و ملت ستمدیده شده است.

العولقی در انتقاد از دولت در تبعید می‌نویسد: سوء تعیین افراد در این دولت موجب تشکیل ارتشی موهوم تا دندان مسلح و مجهز شده است و دولتی که گویی دچار بیماریی شبیه جذام شده و تمامی مفاصل آن از بین رفته است.

کاربر دیگری با نام «صماد»، به طنز می‌نویسد: من معتقدم که مهمترین دستاورد این دولت، تداوم انتصاب‌هایی است که تا به این لحظه متوقف نشده است. انتصاب‌هایی که در آن به معیارهایی نظیر شایستگی توجه نشده است ...

این در حالی است که دولت مستعفی یمن، هر از گاهی، انتصابهایی در کلیه پستها انجام می‌دهد و به اعتقاد بسیاری از یمنی‌ها این اقدام، نوعی فرار به جلو است و تنها با هدف راضی نگه داشتن طرفهای سیاسی این پستها دست به دست می‌شوند.

تجاوزات عربستان سعودی و ائتلاف آن علیه یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، نزدیک به سه سال است که ادامه دارد و طی این مدت بیش از 36 هزار نفر از مردم یمن کشته و ده‎ها هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.