پارتی بازی نخست‌وزیر ژاپن برایش گران تمام شد!

«شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن و «تارو آسو»، وزیر دارایی این کشور که از افراد نزدیک به وی به شمار می رود به سبب رسوایی مربوط به پرونده پارتی بازی برای دوستان و آشنایان خود در معرض فشارهای مضاعفی قرار گرفته‌اند. این در شرایطی است که وزارت دارایی ژاپن آماده می شود تا فردا دوشنبه اعلام کند که اسناد و مدارک این پرونده، دستکاری شده است.

موضوع رسوایی به فروش زمینی دولتی به یک مسئول مدرسه و همسر وی با تخفیفی بسیار زیاد مربوط می شود. شینزو آبه که اکنون به مدت شش سال در راس قدرت به سر می برد امیدوار است که با موفقیت اتهام مسئله فروش زمین دولتی با تخفیف زیاد و بهای اندک به یک مسئول مدرسه که ارتباط نزدیکی با همسرش داشت را پشت سر بگذارد.

نخست وزیر ژاپن اتهامات دست داشتن وی و همسرش در پرونده فروش زمین به 'موریتومو گاکان' مسئول یک مدرسه خصوصی در ژاپن را رد کرده و از آن زمان، بارها گفته که هیچ دخالتی در این موضوع نداشته است اما نمایندگان احزاب مخالف بر این باورند که دخالت های سیاسی در این معامله وجود داشته است. همسر شینزو آبه پیشتر نیز به رسوایی مالی و پرداخت هدیه به مدیر یک مدرسه متهم شده بود.

یک منبع آگاه و مطلع از این موضوع که خواست نامش فاش نشود در این باره به رویترز گفت: وزارت دارایی قصد دارد روز دوشنبه (فردا) گزارشی را در این باره به پارلمان ارائه کند. این منبع گفت دریافته است که وزارت دارایی در برخی بندها در این سند دست برده و برخی از متن های ارائه شده به قانونگذاران در سند را حذف کرده است.

این وزارتخانه در ماه فوریه سال گذشته، پس از مطرح شدن این موضوع، یک سند داخلی در این وزارتخانه را در اختیار قانونگذاران قرار داده بود.

"آکرا ناگاتسوما"، قانونگذار ارشد عضو حزب مخالف دولت ژاپن در این باره به رویترز گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد آیا این یک مسئولیت سیاسی اجتناب ناپذیر نیست؟

بعد از مطرح شدن این رسوایی مالی، محبوبیت شینزو آبه به شدت کاهش یافته است.

یسنوری کاگویئن، مسئول سابق مدرسه 'موریتومو گاکان' و همسرش در ماه ژوئن گذشته بازداشت شده‌اند.

گزارش ها حاکی است که مسئول مدرسه خصوصی 'موریتومو گاکان' در ژاپن زمینی به مساحت هشت هزار و 770 متر را دو سال پیش خریداری کرده و برای آن یک میلیون و 260 هزار دلار پرداخت کرده که فقط 14 درصد از بهای واقعی آن بوده است.

روز جمعه 'نوبوهیسا ناگاوا' رئیس اداره مالیات دولت ژاپن (که سال گذشته در زمان معامله مدیرکل اداره مالیاتی وزارت دارایی بود) نیز بخاطر اظهاراتش در پارلمان این کشور از مقامش کناره‌گیری کرد.

وی در پارلمان از خود دفاع کرد و گفت هر معامله‌ای که صورت گرفته دقیق و درست بوده و اسناد آن موجود است. گزارش‌های پلیس نیز حاکی است در همین ارتباط یکی از مسئولان وزارت دارایی ژاپن نیز که در این معامله دخیل بوده، جان خود را از دست داده است.