آمریکا در حل بحران یمن ناتوان است

آدام ارلی از واشنگتن درباره سیاست آمریکا در یمن و در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد اظهارات اخیر متیو تولر سفیر آمریکا در یمن تندترین موضع واشنگتن درباره جنبش انصارالله و ایران بوده است، آیا فکر می‌کنید این موضع به معنای تغییر سیاست‌های آمریکا در یمن است، گفت: «من فکر نمی‌کنم آمریکا تغییر زیادی در مواضع خود در یمن داشته باشد و شاید بتوان گفت لحن خود را تغییر داده است.

اگر آمریکا بخواهد بیش از گذشته وارد مسائل یمن شود، این سوال مطرح است که آیا از توان و نفوذ خود برای حل و فصل سیاسی بحران یمن و تغییر اوضاع میدانی این کشور استفاده خواهد کرد. من فکر می‌کنم پاسخ به این پرسش منفی است. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا سخنان ناامید کننده‌ای درباره یمن داشته که مرتبط به اوضاع انسانی یمن و عدم پیشرفت در آتش بس در این کشور بوده است. من فکر نمی‌کنم اظهارات سفیر آمریکا در یمن بعد عملی به خود بگیرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که شاید اختلافاتی میان تیلرسون و کاخ سفید درباره شیوه حل بحران یمن وجود داشته باشد ولی روشن است که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا موضع قوی تری در دولت این کشور دارد، این وضع برای نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز صادق است، گفت: «وزیر دفاع آمریکا بدون مجوز رئیس جمهور ترامپ قادر به هیچ کاری نیست. ما از یک راه حل نظامی سخن نمی‌گوییم. راه حل بحران یمن در اختیار ماتیس نیست. همچنین درباره توانایی‌های نیکی هیلی نیز باید بگویم که سازمان ملل نتوانسته است نقش فعالی در حل بحران یمن داشته باشد. نمی‌توان با استفاده از گزینه نظامی به بحران در یمن پایان داد.»