تصمیم ترامپ برای نهایی کردن طرح صلح خاورمیانه

بنا بر گزارش‌ها دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در آستانه نهایی کردن و ارائه طرح پیشنهادی خود برای تضمین صلح در خاورمیانه است، هرچند جزئیات دقیق اندکی درباره این طرح ارائه شده است.

نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد در حالیکه کاخ سفید هنوز درباره زمان دقیق ارائه طرح صلح خاورمیانه تصمیم نگرفته است، رئیس‌جمهور آمریکا درصدد است تا به زودی آن را به انجام برساند.

بنا بر گزارش‌های رسیده در این باره، دولت آمریکا بیشترین نگرانی را در خصوص نحوه ارائه این طرح دارد و نگران است که این طرح به سرعت از سوی طرف‌های درگیر رد شود.

به گزارش نیویورک تایمز در این طرح راهکارهایی برای مناقشات مربوط به مرزهای دو طرف، مسائل امنیتی، وضعیت آوارگان و در نهایت مسئله قدس ارائه شده است.

ترامپ قول داده است که این طرح منجر به توافق صلح جامع میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها شود. او وظیفه تدوین طرح صلح را به جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد خود سپرده است. این در حالی است که کوشنر فاقد تجربه در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماسی است.

با این حال دولت ترامپ در اواخر سال گذشته میلادی با اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تائید جابجایی سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس خشم بسیاری از سران کشورهای خاورمیانه و اروپایی را برانگیخت. به دنبال این تصمیم دولت آمریکا، سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

مقامات دولت ترامپ مدعی هستند تصمیم آنها در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تاثیری بر روند مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل نخواهد داشت.

به گزارش نیویورک تایمز سران فلسطین پس از این تصمیم ترامپ اعلام کردند که آمریکا دیگر شایستگی لازم برای عمل به عنوان میانجی منصف در هیچ معاهده صلحی را ندارد.

قدس همواره از سوی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان مورد احترام بوده است و اسرائیلی‌ها آن را به عنوان پایتخت دائمی خود مدنظر قرار داده‌اند. این درحالیست که فلسطینیان نیز مدتهاست آرزوی پایتخت کردن قدس شرقی را برای دولت مستقل فلسطینی در سر دارند.

طرح صلح خاورمیانه دولت آمریکا درحالی ارائه خواهد شد که رژیم صهیونیستی این روزها با بحران بی‌ثباتی سیاسی مواجه است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی پلیس این رژیم با اتهامات گسترده فساد روبرو است. با این حال نتانیاهو صحت این اتهامات را رد کرده است و قول داده که همچنان در صدر قدرت این رژیم باقی بماند.