کمربند ایمنی گارد ریاست جمهوری سوریه در جنوب عفرین

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد، نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به ارتش سوریه وارد جنوب عفرین شده و بر تعدادی از روستاهای آن کنترل یافتند.

به گزارش این سازمان، نیروهای گارد ریاست جمهوری به منظور تشکیل کمربند ایمنی اطراف دو شهر نبل و الزهرا که تحت کنترل دولت سوریه است، در جنوب عفرین مستقر شدند.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر، ارتش ترکیه و گروه‌های سوری حامی او کنترل خود بر عفرین را گسترش دادند و ۶۰ درصد از منطقه را در اختیار دارند.

بنا بر اعلام این سازمان، نیروهای ترکیه به نزدیکی‌های عفرین رسیدند، این کشور و گروه‌های مخالف دولت سوریه همپیمان با آن از جانب شرق و تحت پوشش بمباران گسترده به سمت این شهر پیشروی می‌کنند.

ترکیه ماه ژانویه عملیات نظامی «شاخه زیتون» را به بهانه دور کردن نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه از مرزهای جنوبی خود در عفرین آغاز کرد. آنکارا یگان‌های مدافع خلق کرد را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند.

از طرفی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در مبارزه با داعش در سوریه حمایت می‌کند و این امر منجر به خدشه‌دار شدن روابط میان واشنگتن و آنکارا شده که هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.