نشست شورای امنیت انگلیس در باره مسمومیت جاسوس پیشین روس

در این نشست که با حضور اعضاء هیات دولت و مقامات ارشد امنیتی انگلیس برگزار می‌شود، آخرین یافته‌های مربوط به علت این حادثه ارائه و بررسی خواهد شد.

سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا که دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی، بیهوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند که حال هردوی آنها وخیم گزارش‌شده است. همچنین اولین افسر پلیسی که در محل حادثه حاضر شد، در همان بیمارستان بستری است و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

روز گذشته به بیش از 500 نفر که همان روز حادثه به رستورانی رفته بودند که اسکریپال و دخترش در آن ناهار خورده بودند، توصیه شد که لباس‌ها و وسایل شخصی خود را بشویند.

به گفته منابع انگلیسی، عامل مسمومیت، ماده‌ای عصبی بوده که بسیار سمی و خطرناک می باشد. ماده یادشده باعث ازکارافتادن سیستم عصبی و به‌تدریج باقی اعضای بدن می‌شود. این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شود، اما امکان جذب آن‌ها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.

مقادیر کمی از این ماده در اطراف میز ناهار اسکریپال و دختر یافت شده است.

مقامات امنیتی انگلیس می‌گویند که در نشست شورای امنیت ملی، نوع واکنش لندن به یافته‌های پلیس درباره این پرونده بررسی خواهد شد.

لرد ریکت مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس در گفت‌وگو با شبکه چهار رادیو بی.بی.سی گفت: تردیدی ندارد که روسیه در این پرونده دست داشته است. وی بابیان این مطلب که قضاوت در مورد کسی که چنین دستوری را صادر کرده، دشوار است، افزود: پاسخ به این پرسش در نوع واکنش ما می‌تواند حائز اهمیت باشد. آنهایی که در کرملین هستند بایستی متوجه عواقب تصمیمات خود باشند.

ریکت هشدار داد در صورتی که انگلیس به دست داشتن مسکو در این پرونده پی ببرد، ممکن است در روابط دیپلماتیک خود با روسیه تجدیدنظر کند.

تام تاگندهات رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس نیز طی اظهاراتی در مجلس گفت: چنانچه ترزا می انگشت اتهام خود را به سوی مسکو نگیرد، شگفت‌زده خواهد شد.

این در حالی است که مسکو هرگونه اتهامی را در رابطه با پرونده آقای اسکریپال تکذیب کرده و به انگلیس هشدار داده است تا پیش از هر اتهامی، در این خصوص تحقیق کند. سفارت روسیه در لندن نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلان کرده است که تبلیغات ضد روس در انگلیس به بالاترین حد رسیده است.

اسکریپال در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد، متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است. وی در سال 2010 در جریان تبادل جاسوسان میان آمریکا و روسیه، به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.