دموکرات‌ها خشمگین شدند

هرچند کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد هیچ شواهدی دال بر همدستی تیم کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 با روسیه پیدا نشده است، اعضای دموکرات این کمیته این نتیجه‌گیری را رد کردند.

اعضای دموکرات ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا این نتیجه‌گیری را زیر سوال برده و گفته‌اند شواهد روشنی وجود دارد که نشان می دهد روسیه تلاش کرده بود به ترامپ در انتخابات آمریکا کمک کند.

خبرنگار الجزیره انگلیسی در گزارشی از واشنگتن دی سی گفت کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به تحقیقات خود درباره ادعای مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا پایان داده است. این کمیته پس از شنیدن اظهارات 73 شاهد و بررسی 300 هزار سند به این نتیجه رسید که هیچ همدستی میان تیم کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و دولت روسیه وجود ندارد.

رئیس جمهوریخواه این کمیته گفت هرچند پسر دونالد ترامپ و جارد کوشنر، داماد وی، هر دو با یک وکیل روس در ژوئن 2016 دیداری داشتند، اما درباره این دیدار سوءتفاهم شده است و این دیدار به منزله همدستی نیست. در حالی که تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان پایان یافته است، تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیق در باره این پرونده، افزایش یافته است.

او قبلا علیه 13 روس به صورت غیابی و چند مقام ارشد آمریکایی اعلام جرم کرده است که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان با هیچ کدام از آنها مصاحبه نکرده است و تعداد معدودی از این افراد که این کمیته با آنها مصاحبه کرد اطلاعات بسیار اندکی به او دادند.

اعضای دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به نتیجه‌گیری این کمیته اعتراض کردند. کینگ کاسترو، از اعضای دموکرات این کمیته، این نتیجه‌گیری را خیانت به مردم آمریکا توصیف کر، و آدام شیفت، از اعضای ارشد دموکرات این کمیته نیز آن را نوعی تسلیم دانست و گفت جمهوریخواهان محافظت از رئیس جمهور را بر محافظت از کشور ارجح دانستند.

هرچند این تحقیقات به صورت مستقل ادامه خواهد یافت، اما کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به تحقیقات خود پایان داده است.