توصیه رسانه آمریکایی به ولیعهد

روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا سرمقاله خود را به موضوع سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به واشنگتن در هفته آتی اختصاص داد و خطاب به او نوشت، ولیعهد ۳۲ ساله عربستانی در ماموریت خود برای شگفت زده کردن غرب است حاکم فعلی یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت در جهان هفته گذشته سفری به انگلیس داشت و هفته آتی به آمریکا سفر می‌کند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت، حامیان بن سلمان او را جوانی جسور می‌دانند که در حال اصلاح سبک افراطی و سختگیرانه عربستان برای اسلام است و آزادی‌های بسیاری به زنان در این کشور داده و دست به اصلاحات اقتصادی زد که عربستان به شدت به آنها نیاز دارد، در مقابل برخی کشورهای عربی دیگر که متمایل به روسیه هستند، بر این باورند که شاهزاده عربستانی به دنبال تقویت هرچه بیشتر روابط کشورش با غرب است.

به نظر می‌رسد که این مساله تا حدی درست باشد، زنان در عربستان به زودی از ژوئن آتی اجازه رانندگی می‌یابند و از شروط مربوط به سرپرستی و قیومیت آنها کاسته شده و سالن‌های سینما به زودی گشوده خواهند شد، اما مشکل آنجاست که در کنار این اقدامات سیاست‌های سرکوبگرانه شدیدتری اتخاذ شده و صدها تن از تجار و شاهزادگان در این کشور سال سال گذشته زندانی شده و مجبور شدند که دارایی‌های خود به ارزش چندین میلیارد دلار را به ولیعهد تحویل دهند، طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز ۱۷ تن از چهره‌های بازداشت شده به دلیل شکنجه به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند و یکی از سرتیپ‌های ارتش نیز فوت کرد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت، کسانی که از به روز رسانی‌ها در عربستان حمایت می‌کنند و تاجرانی که تمایل به سرمایه گذاری در این کشور دارند، نیازمند تضمین‌هایی هستند، خوشبختانه یک گزینه برای ولیعهد جهت اعطای این تضمین‌ها پیش از ورودش به واشنگتن وجود دارد و آن هم آزادسازی ده‌ها زندانی سیاسی است که خود خواستار اجرای اصلاحاتی شدند که ولیعهد سعی در اجرای آنها دارد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، اولین زندانی سیاسی "رائف بدوی"، وبلاگ نویس و فعال عربستانی است که نهادهای مذهبی در این کشور را با درخواست حقوق زنان به چالش کشید و در سال ۲۰۱۲ بازداشت شده و در سال ۲۰۱۴، ۱۰ سال حبس و هزار ضربه شلاق برای او صادر شد که از این تعداد ۵۰ ضربه سه سال قبل در میدان عمومی در شهر جده اجرا شد.

عربستان در مواجهه با محکومیت‌های جهانی این اقدام به امکان بخشش بدوی اشاره کرد اما او همچنان در حبس به سر می‌برد.

واشنگتن پست در ادامه تاکید کرد، زمان آزادسازی بدوی و فعالانی که در زمینه ایجاد یک جمعیت حقوق بشری و مدنی در عربستان فعالیت می‌کردند و خواستار اصلاحات سیاسی و بازنگری در تفاسیر شریعت اسلام بودند، فرا رسیده است.

همچنین باید "محمد العتیبی" و "عبدالله العطاوی" که در پی ایجاد یک نهاد حقوقی در سال ۲۰۱۳ احکام سختگیرانه و شدیدی علیه‌شان صادر شد، آزاد شوند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت، ماه گذشته میلادی از بن سلمان درباره امکان آزادی زندانیان سیاسی پیش از سفر به آمریکا سوال شد که او در پاسخ گفت: اگر حاکمیت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و برقرار است نیازی به اصلاح آن وجود ندارد.

این روزنامه پاسخ بن سلمان را تناقض در موضع‌گیری‌های او دانست و نوشت، اگر طرح او برای به روزرسانی عربستان موفقیت آمیز بوده پس چرا کسانی که خواستار تغییرات و به روز رسانی در این کشور هستند را زندانی می‌کند، محمد بن سلمان باید پیش از سفرش به واشنگتن این وضعیت را اصلاح کند.