شیعیان عراق برای استقبال از ولیعهد عربستان شرط گذاشتند

دستور کار سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عراق هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما برخی رسانه‌ها می‌گویند که ولیعهد عربستان ساختمان جدید سفارت کشورش در بغداد و همچنین کنسولگری عربستان در استان نجف را افتتاح خواهد کرد.

کمیته روابط خارجه در پارلمان عراق اما اعلام کرده که سفر محمد بن سلمان هنوز تأیید شده نیست.

عباس البیاتی، عضو این کمیته گفت: عراق به تبادل سفر با کشورهای همجوار می‌پردازد. عراق در چارچوب منافع خود با همگان در ارتباط است. روابط عراق با ایران با روابطش با عربستان و ترکیه فرق دارد.

عبدالعزیز حسن، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز اعلام کرد که سفر محمد بن سلمان به عراق اواخر ماه میلادی جاری خواهد بود.

وی افزود: عربستان می‌خواهد در بازسازی عراق نقش داشته باشد.

این نماینده بعید ندانست که سفر محمد بن سلمان مربوط به نزاع عربستان و ایران درباره نفوذ در عراق باشد.

وی گفت: ایران در برخی استان‌ها و مناطق عراق نفوذ زیادی دارد. برخی استان‌ها نیز شاهد نفوذ زیاد عربستان هستند. درگیری بر سر نفوذ در عراق میان عربستان و ایران واضح است.

از سوی دیگر حزب "الدعوه" عراق شروطی را برای استقبال از محمد بن سلمان مطرح کرد.

خلف عبدالصمد، رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان گفت: اگر هدف از این سفر تحویل اسناد و مدارک و تعداد خودروهای بمب‌گذاری شده عربستان نزد داعش و تعداد تروریست‌های عربستانی که خود را در میان عراقی‌ها منفجر کردند، باشد و عربستان این عملیات‌ها را محکوم کند و به قربانیان غرامت دهد در آن صورت از سفر محمد بن سلمان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اگر هدف سرپوش گذاشتن بر تمامی جنایت‌های سابق باشد هیچ گونه استقبالی از عربستان صورت نخواهد گرفت. عراق میدان درگیری‌های بین المللی است برای همین باید با همگان براساس منافع عراق تعامل شود.

موضع سازمان "بدر" عراق نیز با موضع الدعوه همسو است.

رزاق الحیدری، نماینده این سازمان گفت: اگر سفر به نفع عراق باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. ما خواهان روابط خوب با عربستان هستیم اما این روابط باید براساس حفظ منافع عراق و عدم مداخله در امور داخلی آن و تعهد عربستان درباره توقف حمایت از تروریست‌ها باشد.

فراکسیون "صادقون" در پارلمان نیز که نماینده گروه "عصائب اهل الحق" است با سفر محمد بن سلمان به عراق مخالفت کرد.

حسن سالم، رئیس این فراکسیون گفت: ما از ولیعهد کشور مجرم استقبال نمی‌کنیم. گشودن صفحه جدیدی با عربستان به معنای دست دادن با تروریسم است.

سعدون الدلیمی، وزیر دفاع اسبق عراق جزئیات سفر محمد بن سلمان به عربستان را فاش کرد و گفت: محمد بن سلمان برای دو روز به عراق سفر خواهد کرد. روز اول را در بغداد برای امضای توافق نامه‌هایی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق خواهد گذراند و بعد از آن برای دیدار با رهبران دینی عراق به نجف خواهد رفت.

اخیرا وزارت خارجه عراق با افتتاح کنسولگری عربستان در نجف و بصره موافقت کرد که به سفارت بغداد و کنسولگری در اربیل اضافه می‌شوند.