برکناری‌های احتمالی در دولت ترامپ

درحال حاضر تنها نکته‌ای که مقامات رده بالای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌توانند از آن مطمئن باشند این است که خیلی زود خود آن‌ها یا یکی از اطرافیانشان باید کاخ سفید را ترک کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به اعلام اسامی برخی از اطرافیان ترامپ پرداخته است که ممکن است خیلی زود کنار گذاشته شوند:

۱. هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ

دست کم چهار منبع آگاه به تصمیم گیری‌های سطح بالا در کاخ سفید تایید کردند ترامپ قصد دارد به زودی مک مستر را از کار برکنار کند هرچند زمان دقیق یا جایگزین احتمالی وی را تعیین نکرده است. ترامپ در چندین مورد به انتقاد گفته است مک مستر تلاش می‌کند به او درس بدهد و به همین علت مشاور خود را در برخی مباحثات داخلی کنار گذاشته است. مخالفت با ترامپ در موضوع هسته‌ای ایران از دلایل اخراج رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، به وسیله ترامپ بود. جایگاه مشاور امنیت ملی نیازی به تایید سنا ندارد در نتیجه ترامپ می‌تواند به سرعت مک‌مستر را جایگزین کند.

۲. جف سشنز دادستان کل آمریکا

سشنز دادستان کل (و وزیر دادگستری) دولت ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی نفر اول وی در سنا بود مدت‌ها است که به علت کنار کشیدن خود از تحقیقات مرتبط با اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در صدر فهرست اهداف برکناری رئیس جمهور آمریکا قرار دارد. ترامپ بار‌ها از سشنز انتقاد کرد و حتی با ضعیف نامیدن وی در توئیتر به سشنز حمله کرد؛ اما سشنز تا کنون از کناره‌گیری خودداری کرده است و تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا، از ترامپ و اطرافیان او همچنان در جریان است.

۳. دیوید شولکین وزیر امور کهنه سربازان

شولکین، وزیر امور کهنه سربازان کابینه ترامپ، به علت نقض مسائل اخلاقی و کاری تحت انتقاد شدید قرار گرفته است و کاخ سفید هم از احتمال تغییرات فردی در صدر این وزارتخانه خبر داد. شولکین به عنوان تنها بازمانده از دولت پیشین آمریکا در کابینه ترامپ از چندین جبهه تحت تحقیق قرار دارد که یکی از آن‌ها سفر غیرقانونی وی به همراه همسرش به اروپا در تابستان سال گذشته است. وی همچنین به علت بکارگیری یکی از اعضای تیم امنیتی همراه خود برای انجام امور شخصی مورد انتقاد قرار گرفته است.

۴. جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید

کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، در میانه طوفانی که کاخ سفید را در بر گرفته است به عنوان یک نیروی ثبات بخش شناخته شده است. اما تنها هشت ماه پس از آنکه ترامپ وی را از وزارت امنیت کشور به کاخ سفید منتقل کرد، تنش‌ها میان ترامپ و این ژنرال بالا گرفته است. گفته شده است ترامپ به علت چگونگی مدیریت کلی در موضوع برکناری راب پورتر از مقامات کاخ سفید، از دست او عصبانی است. ترامپ همچنین از اظهارات کلی در شبکه فاکس نیوز که گفته بود دیدگاه رئیس جمهور در مورد ساخت دیوار مرزی با مکزیک «تکامل» پیدا کرده است، عصبانی شده بود.

۵. بن کارسون وزیر مسکن آمریکا

کارسون وزیر مسکن آمریکا و تنها عضو سیاه پوست کابینه ترامپ به علت دستور احداث یک اتاق غذاخوری به ارزش سی و یک هزار دلار در دفتر کار خود باعث شرمساری رئیس جمهور شد. ایمیل‌هایی که اخیرا افشا شده اند نشان می‌دهد کارسون و کندی همسرش در صدور دستور احداث این اتاق غذاخوری نقش داشته‌اند؛ این در حالی است که وزارت مسکن آمریکا و خود کارسون ادعا کردند او در این اتفاق نقشی نداشته است. کارسون به دنبال هجمه شدید رسانه‌ای ناشی از برملا شدن هزینه بالای ساخت این اتاق، دستور داد ساخت آن لغو شود.

۶. رایان زینکه وزیر کشور آمریکا

زینکه این هفته به یک کمیته مجلس نمایندگان گفت: هزینه در‌های جدید دفتر کارش به هفتاد و پنج هزار دلار کاهش پیدا کرده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد وزارت کشور قصد دارد ۱۳۹ هزار دلار برای نوسازی در‌های طبقه ششم ساختمان وزارت کشور -که محل کار زینکه است- هزینه کند. زینکه از سوی دیگر به علت هزینه ۵۳ هزار دلاری سه سفر با بالگرد در سال گذشته تحت نظارت قرار گرفته است. وی در یکی از این سفر‌ها به همراه مایک پنس، معاون رئیس جمهور، به اسب‌سواری رفته بود.

۷. اسکات پرویت رئیس آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا

پرویت از دیگر اعضای کابینه ترامپ است که به علت سوءاستفاده از پول‌های مالیات‌دهندگان آمریکایی تحت نظارت و انتقاد قرار دارد. وی به علت هزینه بیست و پنج هزار دلاری برای احداث اتاق ضد شنود تماس‌های تلفنی در دفتر کارش و ۹ هزار دلار دیگر برای نصب قفل‌های بیومتریک (اثرانگشتی) در دفتر کار خود با موجی از انتقادات روبرو شده است.

۸. راد روزنشتاین معاون دادستان کل آمریکا

روزنشتاین نیز درست مانند سشنز هدف انتقادات دائم ترامپ بوده است. روزنشتاین پس از کناره گیری سشنر بر تحقیقات مولر نظارت می‌کند. روزنشتاین پس از آنکه ترامپ، جیمز کومی، رئیس سابق اداره پلیس فدرال، را ماه مه گذشته اخراج کرد، مولر را به عنوان بازرس ویژه تحقیقات پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا منصوب کرد. روزنشتاین اخیرا به شکایت ترامپ از روند کار مولر واکنش نشان داد و به یو. اس.‌ای تودی گفت: «معتقدم در این برهه هیچ توجیحی برای پایان دادن به کار مولر وجود ندارد.»

۹. اندرو مک‌کابی معاون اداره پلیس فدرال

ترامپ بار‌ها اعلام کرده است مک‌کابی هم در شمار دیگر مقامات پلیس فدرال آمریکا است که علیه او موضع گیری جانبدارانه‌ای دارند. ترامپ در این راستا به کمک‌های مالی دریافتی همسر مک‌کابی از یکی از متحدان نزدیک هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ، در جریان رقابت نافرجام برای رسیدن به سنا اشاره کرده است. مک‌کابی با سابقه حضور بیست ساله در پلیس فدرال آمریکا این هفته با حضور در وزارت دادگستری تلاش کرد اخراج خود را تا روز یکشنبه که موعد بازنشتسگی وی است به تاخیر بیندازد.

۱۰. رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

بنا بر گزارش‌ها، ترامپ بار‌ها به اخراج مولر بازرس ویژه و رئیس سابق اداره پلیس فدرال که در حال بررسی ترامپ، کارزار تبلیغاتی وی و تخلفات احتمالی مربوط به روسیه است اندیشیده است. نیویورک تایمز و دیگر رسانه‌ها گزارش دادند ترامپ ژوئن گذشته به دان مک‌گاهن وکیل کاخ سفید دستور داد مولر را اخراج ککند. به دنبال این اتفاق، مک‌گاهن از دستور ترامپ سر باز زد و تهدید کرد در صورت اصرار ترامپ بر این موضوع، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. ترامپ گزارش‌های مربوط به این اتفاق را «اخبار جعلی» نامید.