حذف مجسمه جلال طالبانی از قلعه‌ای در کرکوک

السعدی در ادامه افزود: جلال طالبانی رئیس جمهوری پیشین عراق نمادی از نمادهای این کشور است و همگی دستاوردهای وی را می‌دانند، وی شخصیتی محبوب و دوست داشتنی برای تمامی عراقی‌ها با قومیت‌ها و ادیان مختلف است.

وی همچنین تصریح کرد: برداشتن مجسمه‌ طالبانی دو جنبه داشت: نخست اینکه این اقدام با موافقت‌های رسمی همراه نبود و با موافقت مراجع ذی صلاح انجام نشده بود و دوم این که مکانی که این مجسمه در آن قرار گرفته بود، مناسب قرار گرفتن نمادی از نمادهای عراق نبود. هر کس که می‌خواهد یادبودی از رئیس‌جمهوری را نصب کند باید موافقت رسمی را گرفته و مراسم رسمی برای آن در حضور شخصیت‌های نظامی و سیاسی تمامی گروه‌ها از جمله دولت فدرال برگزار شود.

در همین راستا، ملا محمود، معاون مسؤول سازمان‌های اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک تاکید کرد که یکی از دوستداران طالبانی مجسمه‌ای از رئیس جمهوری فقید عراق ساخته و آن را بدون هماهنگی با اداره این استان و حزب اتحادیه میهنی کردستان در قلعه کرکوک قرار داد و این مجسمه در حال حاضر در مقر این اتحادیه وجود دارد و در یکی از مکان‌های مهم قرار خواهد گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: طبق گزارش یونسکو قلعه کرکوک مکانی باستانی است که امکان ندارد که چیزی در آن قرار بگیرد.

ملا محمود در ادامه افزود: گروهی از حامیان اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک پیشتر مجسمه جلال طالبانی را در منطقه قلعه باستانی قرار داده بودند که به دلیل عدم موافقت‌های رسمی برداشته شده است.