ادعای رویترز درباره مذاکرات مخفی انصارالله و عربستان

به گزارش رویترز این مذاکرات از دو ماه پیش شروع شده و هدف آن عقد قرارداد آشتی و برقرای صلح است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها و محافل سیاسی در یمن می نویسد: عربستان سعودی و نمایندگانی از حوثی‌های یمن مخفیانه در حال مذاکره هستند و می‌کوشند تا به جنگ سه ساله پایان دهند، جنگی که یکی از بحران‌های انسانی فاجعه‌بار جهان را به وجود آورده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی سه سال است که حملات خود به یمن را آغاز کرده است.

دو دیپلمات و دو مقام رسمی یمنی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به رویترز گفته‌اند که محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش حوثی‌ها، به منظور یافتن راه حلی برای کشمکش موجود برای گفتگوی مستقیم با مقامات سعودی در عمان بوده است.

یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفت: «رایزنی‌هایی بین حوثی‌ها و سعودی‌ها وجود داشته بدون آنکه نماینده‌ای از سوی دولت حضور داشته باشد و روشن است که هم حوثی‌ها و هم ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مایل به رسیدن به توافق با یکدیگرند.»

یک مقام ائتلاف انجام مذاکره میان عربستان و حوثی‌ها را تکذیب کرد و گفت که در حال حاضر این سازمان ملل است که تلاش می‌کند راه‌حلی سیاسی به منظور دستیابی به صلح بیابد. مقامات حوثی نیز حاضر به موضع‌گیری رسمی در این باره نشدند.

منابع رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که اگر بر سر پایان دادن به جنگ توافق حاصل شود نخست آتش‌بس در تمامی جبهه‌های جنگ برقرار خواهد شد و سپس قرارداد صلحی امضا خواهد شد که در آن باید علایق طرف های درگیر در کشمکش منظور گردد.

رویترز در پایان می نویسد: با توجه به اینکه چشم‌اندازی برای پیروزی نیروهای ائتلاف وجود ندارد و یمن در این میان به سمت قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیر و مرگبار سوق داده شده، ‌مقامات رسمی عربستان سعودی مانند ولیعهد و وزیر دفاع این کشور، محمد بن سلمان، گفته‌اند که خواستار پایان دادن به جنگ هستند.