رایزنی رئیس جمهور چین با صدر اعظم آلمان

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین طی یک گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار داشت: چین و آلمان باید نمونه‌ای از همکاری‌های برد-برد برای هم باشند.

در این گفتگوی تلفنی، ابتدا رئیس جمهور چین، چهارمین انتخاب مرکل به سمت صدراعظمی آلمان را و سپس مرکل، رای یکپارچه و متفق القول امروز سیزدهمین کنگره ملی خلق چین را برای انتخاب مجدد شی جین پینگ به سمت رئیس جمهور چین به او تبریک گفت.

رئیس جمهور چین در این گفتگوی تلفنی ادامه داد: دو کشور چین و آلمان باید راهبردی‌های خود را هم ردیف و طرحی برای همکاری‌های دوجانبه سودآور طراحی کنند.

وی افزود: چین و آلمان باید توسعه روابط چین و اتحادیه اروپا را هدایت کنند و نقشی سازنده در توسعه اعتماد و همکاری‌های راهبردی متقابل میان چین و اتحادیه اروپا داشته باشند. دو کشور در عین حال باید از نوع جدیدی از روابط بین الملل، حمایت و در حفظ جهانی سازی اقتصادی و چندجانبه گرایی تلاش کنند. دو کشور همچنین باید به طور مشترک از تجارت آزاد و همکاری در گروه بیست، حمایت و با سیاست حمایت گرایی تجاری، مخالفت کنند.

رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد: چین و آلمان باید برغم اختلافات ایدئولوژیکی که با هم دارند، اما شرکای خوبی برای همکاری با هم باشند.

وی تاکید کرد: دو کشور با هم شریکند نه رقیب. توسعه یک طرفه، بجای فرصت سازی، برای طرف دیگر، چالش ساز می‌شود. او گفت: روابط چین و آلمان همواره رو به پیشرفت بوده است تا جایی که این مناسبات اکنون بر مبنای تساوی و احترام متقابل و درک و مراقبت از منافع یکدیگر تقویت شده اند و نگرانی‌های بزرگ را به درستی، کنترل و به اختلافاتشان رسیدگی می‌کنند.

در ادامه این گفتگوی تلفنی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اظهار داشت: دولت جدید آلمان، متعهد به توسعه بیشتر روابط میان چین و آلمان است و بنابراین گفتگو‌های سطح بالا و ارتباطات سازمانی و نهادی خود با چین را در زمینه‌های مختلف تقویت می‌کند.

مرکل افزود: آلمان همواره از ابتکار عمل و طرح پیشنهادی «جاده ابریشم جدید» حمایت کرده است و این مسیر را به منزله پلی راهبردی برای منطقه «یورواسیا» می‌داند.

او از تمایل آلمان برای مشارکت در احداث مشترک این جاده خبر داد و تصریح کرد: کشورش از روابط عمیق‌تر میان اتحادیه اروپا و چین حمایت می‌کند و همکاری با چین را در چارچوب تبادل نظر و هم اندیشی چندجانبه نظیر گروه بیست، تنظیم خواهد کرد.