رونمایی از معامله قرن به تعویق افتاد

جیسون گرینبلات فرستاده ویژه صلح دونالد ترامپ به خاورمیانه روز سه شنبه گذشته شماری از نمایندگان کشور‌های خاورمیانه را که برای شرکت در اجلاسی پیرامون غزه در کاخ سفید حاضر شده بودند، در جریان این امر قرار داده است.

منبع مذکور اشاره کر که پیام گرینبلات رسما به نمایندگان این کشور‌ها ابلاغ نشده است، اما او در دیدار با نمایندگان اسرائیلی و عرب خارج از کاخ سفید و زمانی که از او در مورد زمان رونمایی از طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن سوال شد، در پاسخ گفت که ممکن است این طرح سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ رونمایی شود.

گرینبلات در گفت‌وگو با نمایندگان اسرائیل و کشور‌های عربستان سعودی، مصر و امارات گفته است که طرح صلح ترامپ در حال کامل شدن است، اما او معتقد است که هنوز زمان مناسب ارائه آن فرا نرسیده است.

وی اظهار داشت که هیچ تغییری در موضع آمریکا در مورد انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس در ۱۴ ماه می‌آینده ایجاد نشده است و این تصمیم در موعد مقرر عملی خواهد شد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستا سعودی قرار است ۱۹ ماه مارس جاری به آمریکا سفر و با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کند. بدین گونه مسئله نزاع بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی احتمالا در این دیدار بررسی نخواهد شد.