وقتی سر ژاپن بی‌کلاه ماند

روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» در مطلبی نوشت: ژاپن تنها کشور جهان است که پیشتر از سوی آمریکا مورد حمله هسته ای قرار گرفته بود و اکنون بیم آن را دارد که هدف موشک های کره شمالی قرار گیرد. ژاپن یکی از همسایگان نزدیک کره شمالی و در تیررس مستقیم موشک های این کشور قرار دارد. با این حال، در مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و سئول با کره شمالی هیچ جایگاهی برای ژاپن در نظر گرفته نشده است.

در این گزارش آمده است: دونالد ترامپ اخیرا با بی اهمیت قلمداد کردن مواضع ژاپن و اتحاد واشنگتن و توکیو بر اعمال فشار حداکثری علیه پیونگ یانگ، اعلام کرد قصد دارد با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، دیدار کند. هرچند شینزو آبه به این خبر واکنش مثبت نشان داد، دولت وی به زحمت توانست خونسردی خود را در این خصوص حفظ کند.

در حالی که مقامات کره جنوبی در مقابل خبرنگاران در کاخ سفید از پیشرفت های قابل توجه در مذاکره با کره شمالی سخن می گفتند، دولت ژاپن پیشنهاد اعطای صدها میلیون ین کمک مالی به ماموران نظارتی سازمان ملل در کره شمالی را مطرح کرد.

همچنین شینزو آبه اعلام کرد قصد دارد به منظور گفتگو با ترامپ پیش از مذاکره احتمالی وی با کیم جونگ اون به واشنگتن سفر کند. وی با اعلام این خبر قصد داشت به نحوی بر جایگاه ژاپن در مسأله کره شمالی تاکید کند.

علیرغم ذوق و شوق آشکار شینزو آبه برای مذاکره با کره شمالی، واضح است که نقش وی در منطقه از سوی مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی، تحت الشعاع قرار گرفته است. در ماه های اخیر جهان شاهد مرکزیت کره جنوبی و ریئس جمهور این کشور در پیشبرد تلاش های دیپلماتیک برای آغاز مذاکرات با کره شمالی بود.

این در حالی است که ژاپن به عنوان یک قدرت منطقه ای به طور کامل در حاشیه قرار داشت. این امر تا حدودی چهره نخست وزیر ژاپن را مخدوش کرده است. با این حال باید پذیرفت ژاپن در مذاکره با کره شمالی هیچ اهرم فشاری برای وادار کردن پیونگ یانگ به موافقت با شرایط پیشنهادی اش در اختیار ندارد و در میز مذاکره دست خالی است.

مدیر گروه مطالعات آسیایی دانشگاهی در توکیو در این خصوص اظهار کرد: «نمی توان هیچ نتیجه دیگری جز این گرفت که شینزو آبه در مساله مذاکره احتمالی سئول و واشنگتن با کره شمالی کاملا نادیده گرفته شد. وی مخالف سرسخت برگزاری مذاکره درخصوص آغاز گفتگو با کیم جونگ اون بود. وی خواستار اعمال فشار حداکثری علیه پیونگ یانگ بود و اعتقاد داشت ترامپ در این خصوص شانه به شانه وی ایستاده است. اما وی کاملا به حاشیه رانده شد.»

این روزنامه چینی در ادامه نوشت: ژاپن تاکنون یکی از متحدان اصلی واشنگتن در شرق آسیا بوده است. همزمان با وارد شدن خدشه به اعتبار دیپلماتیک ژاپن، مسأله اعتراف وزارت دارایی این کشور به دستکاری در پرونده رسوایی خانواده شینزو آبه نیز به میان آمد. وزارت دارایی ژاپن دوشنبه هفته گذشته دستکاری در پرونده رسوایی خانواده شینزو آبه درخصوص فروش زمین های دولتی به قیمتی ارزان به مهد کودک وابسته به همسر نخست وزیر این کشور را پذیرفت. همین امر وجهه دیپلماتیک شینزو آبه را بیشتر تحت تاثیر قرار داد.

علاوه بر این، شاید مواضع سرسختانه شینزو آبه در قبال کره شمالی موجب شد ترامپ و مون جائه این به حضور نخست وزیر ژاپن در جریان مذاکرات احتمالی با پیونگ یانگ و اعمال نفوذ وی بر گفتگوها تمایلی نداشته باشند.