اتحادیه اروپا حمله سالزبری را محکوم کرد

 «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که این نهاد در زمینه مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانیه با انگلیس به طور کامل همبستگی دارد.

وی افزود: «ما با انگلیس به طور کامل همبستگی داریم و درباره اینکه در آینده چه رخ خواهد داد بسیار نگرانیم.» همچنین «مارگوت والستروم» وزیر خارجه سوئد هم امروز گفت که انتظار دارد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در زمینه اقدامات جدید علیه روسیه در ارتباط با مسمومیت اسکریپال به اتفاق‌نظر برسند.

والستروم افزود: «نخست ما می‌خواهیم همبستگی خود را با انگلیس تاکید کنیم. این موضوع مهمی است که باید آن را پیگیری کنیم. البته می‌دانیم که آسان است تا در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به اتفاق‌نظر برسیم اما من فکر می‌کنم که مذاکرات امروز می‌تواند مبنای خوبی اقدامات بعدی باشد.

ضمن اینکه خیلی خیلی اهمیت دارد که ما در زمینه حمایت از انگلیس با هم متحد باشیم.» «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم پیشتر اعلام کرده بود که کشورش در مسئله جاسوس دوتابعیتی از مواضع لندن حمایت می‌کند.

در پی مسموم شدن اسکریپال و دخترش در شهر «سالزبری» لندن تنش‌ها در روابط روسیه و انگلیس شدت گرفته است. اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.