به گزارش ايسنا،در اروپاي شرقي، احمد داوود اوغلو، وزير خارجه تركيه در کنفرانس سفراي ترکيه در اديرنه گفت: نيكولا سارکوزي و ديگر رهبران فرانسه بدون کشيدن هيچگونه سختي و درد و رنج به موقعيت امروز خود دست يافتهاند.

وی افزود: سخنان ما خطاب به مجلس ملی فرانسه است، هدف‌های امپریالیستی خود را بر پایه درد و رنج دیگران ننشانید.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: مصطفی کمال آتاتورک در خاک امروزی یونان زاده شده بود، هنگامیکه زادگاه خود را ترک می‌کرد وقتی ترانه‌های محلی رومی را می‌شنید، چشمانش پر از اشک می‌شد… شاید با یونان دشمن بود، ولی با تاسیس پیمان بالکان پیش گامی کرد اما امروزه سارکوزی و سیاستمداران فرانسوی یاوه گوئی‌های خود را تا سرزمین ملتی دیگر به پیش برده و به آن ملت رنج و عذاب می‌دهند.

این مقام ترکیه ادامه داد: دولتمردان فرانسه می‌گویند که این ملت خود عذاب و درد و رنجی نکشیده است، گویا به درد و رنج ملتی دیگر اشاره می‌کنند که مجرم بودن مادرزادیشان در یادها باقی است! آنان به عذاب ملتی اشاره می‌کنند ولی در مقابل حق دفاع یک ملت دیگر را سلب می‌کنند، ما نمی‌توانیم به آنان اجازه چنین کاری را بدهیم.

پارلمان فرانسه درصدد است تا کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی به دست ترکان عثمانی را به عنوان قتل عام شناسایی کند و منکران این حادثه را در خاک فرانسه مجازات کند، از این رو روابط ترکیه و فرانسه در هفته‌های اخیر بسیار متشنج شده است و ترکیه سفیر خود را از فرانسه فراخوانده است.

منبع خبر: آناتولي