رابطه ریاض با قاهره آینده روشنی ندارد

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به روند روابط ریاض-قاهره نسبت به تحولات صورت گرفته در غرب آسیا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سال آینده سال خوبی برای سعودی نباشد و ریاض در ارتباط خود با کشور‌های منطقه به خصوص مصر دچار تنش خواهد شد.  

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر بیان کرد: رابطه قاهره با ریاض بیشتر مبتنی بر احتیاجات مالی مصر است، چرا که این کشور با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان عربستان با استفاده از این قضیه سعی می‌کند، این کشور را در تحولات منطقه با خود همراه کند.  

وی ادامه داد: رابطه مصر و عربستان نمی‌تواند به یک نقطه تعادل متوازن و مشخص برسد، زیرا علی‌رغم اینکه سعودی‌ها به دنبال وارد کردن قاهره به بازی‌های منطقه ای هستند، مصر تمایل چندانی برای ورود به  طرح‌های سعودی در غرب آسیا ندارد.

امانی افزود: مصری‌ها از ورود به رویدادهایی که موقعیت آنها را در جهان عرب به خطر می‌اندازد مثل یمن و سوریه خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند سیاست‌های محتاط‌تری را در پیش بگیرند. 

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در روزهای آینده  تقابل دو کشور علی‌رغم ظاهرسازی‌ها علنی‌تر شود.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در پایان خاطرنشان کرد: خوش‌بینی مصری‌ها نسبت به افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری و کمک‌های عربستان با سردی مقامات سعودی مواجه خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود مصر هم در صدد  رفتار متقابل برآید.