توافق پکن و سئول برای برگزاری موفق نشست مقامات آمریکا و کره شمالی

مقامات عالی‌رتبه کره جنوبی و چین روز پنج شنبه (امروز) در سئول دیدار کردند تا پیرامون دیدگاه‌هایشان برای رهایی از انگیزه‌های اتمی کره شمالی گفت‌وگو کنند.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، در حالی که هیات‌های دو کره امروز تاریخ دیدار سران دو کشور را 27 آوریل تعیین کرده‌اند، «چون ایو یانگ» مشاور امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی میزبان «یانگ ژیه‌چی» مشاور دولت و دیگر مقامات چین بود.

این دیدار یک روز بعد از اعلام سفر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به چین انجام گرفت. این اولین سفر خارجی کیم از زمان آغاز حکومتش بود که طی آن با شی جینپینگ رئیس جمهور چین دیدار کرد.

مشاور رئیس جمهور کره جنوبی نشست موفقیت‌آمیز میان رهبر کره شمالی و رئیس جمهور چین را تبریک گفت و افزود، اظهارات کیم مبنی بر تعهدش برای خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره معنی قابل توجهی دارد.

همچنین نماینده چین بیان داشت، گفت‌وگوهای شی و کیم به نتایج بهتر میان دو کره کمک خواهد کرد. طرفین درباره همکاری کره جنوبی و چین برای ایجاد صلح در منطقه نیز گفت‌وگو کردند.

نمایندگان چین و کره جنوبی توافق کردند همکاری لازم برای برگزاری موفق نشست مقامات دو کره و نشست مقامات آمریکا و کره شمالی را به کار گیرند و درباره راه‌های افزایش همکاری در راستای خلع سلاح شبه جزیره کره گفت‌وگو کردند.

در ماه فوریه و با آغاز رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی، هیاتی عالی‌رتبه از کره شمالی به کره جنوبی سفر کرد و دیدارهایی میان سران دو کشور انجام گرفت. بعد از آن هیاتی عالی‌رتبه از کره جنوبی به کره شمالی رفت و با رهبر کره شمالی دیدار کردند. در آن زمان مقرر شد سران کره شمالی و آمریکا در ماه می با یکدیگر دیدار داشته باشند.

طی سال‌های اخیر تنش‌ها در شبه جزیره کره شدت یافته و درگیری لفظی میان پیونگ یانگ و واشنگتن به اوج رسیده بود. کره شمالی اقدام به آزمایش‌های موشکی و اتمی می‌کرد که با تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل مواجه بود. پیونگ یانگ دلیل این اقدامات را حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره و برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدانش در این منطقه عنوان می‌کرد.