به گزارش فارس به نقل از "دیلی فاینانس"، قیمت نفت در بازارهای جهانی طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

بنابراین گزارش، قیمت نفت در بازاهای جهانی به دلیل تهدید ایران و احتمال بسته شدن تنگه هرمز که حدود ۳۵درصد نفت جهانی از آن عبور می‌کند، افزایش تقاضای جهانی و همچنین پرهزینه و مقرون به صرفه نبودن دسترسی به ذخایر نفتی نامتعارف افزایش خواهد یافت.

طبق این گزارش، اگر چه آمریکا در حال حاضر نفت ۱۰۰ دلاری وارد می‌کند اما شدیدا نگران افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۲ است.

ادامه مباحثپرونده هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدید غرب علیه ایران و تهدید جمهوری اسلامی ایران به بسته شدن تنگه هرمز یکی از متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر قیمت نفت طی روزهای آینده خواهد بود.

دولت باراک اوباما و همفکران وی معتقدند در صورت بستن تنگه هرمز چین متحد استراتژیک ایران بیشتر از آمریکا آسیب خواهد دید. اما کارشناسان معتقدند اگر تهدید ایران جدی باشد شرایط آمریکا بسیار بغرنج‌تر خواهد شد چرا که ایران می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

افزایش تقاضای جهانی

در آمریکا ممکن است تقاضای نفت خام افزایش چندانی نداشته باشد اما قدرت‌های نوظهوری مثل چین، هند و برزیل باعثافزایش تقاضای جهانی خواهند شد.

در ماه نوامبر چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته دوبرابر واردات نفت داشته است. تقاضای نفتی هند نیز نقش مهمی در بازارهای جهانی خواهد داشت. در سال ۲۰۱۰ هند حدود ۷۰ درصد نفت مصرفی خود را وارد کرده که بیشتر آن از خاورمیانه بوده است.

عدم دسترسی آسان به نفت

یکی دیگر از دلایل افزایش واردات در آمریکا که بر قیمت نفت اثر خواهد گذاشت بیشتر شدن منابع و ذخایر غیرمتعارف و به دنبال آن افزایش هزینه‌های تولید و استخراج نفت خام و مقرون به صرفه نبودن تولید نفت از این ذخایر و وابستگی به واردات است.

این گزارش می افزاید: با ادامه بحران اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۲ و افزایش قیمت نفت کشورهای غربی باید خود را برای روزهای بد آماده کنند.