خروج قریب‌الوقوع نیروهای آمریکایی از سوریه

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته در سخنرانی‌ای در ایالات «اوهایو»، اعلام کرد که ایالات متحده به زودی از سوریه خارج خواهد شد و امور در آنجا را به دیگران واگذار خواهد کرد.»

ترامپ افزود: «ما داعش را شکست دادیم، به‌زودی زود از سوریه خارج خواهیم شد تا دیگران امور را به دست بگیرند، بسیار زود از سوریه خارج خواهیم شد. داعش را به شکل بسیار سریعی کاملا شکست خواهیم داد، از آنجا بسیار زود خارج خواهیم شد و به کشورمان بازمی‌گردیم؛ جایی‌که آرزو داریم و می‌خواهیم آنجا باشیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «واشنگتن تریلیون‌ها دلار در خاورمیانه هزینه کرد. کمی با من بیاندیشید، ما 7 تریلیون دلار خرج کردیم، آیا خوب متوجه شدید: نه میلیارد یا میلیون، بلکه 7 تریلیون دلار. تا 10 سال پیش کسی واژه تریلیون را نشنیده بود. ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم. ولی نفت آنها را نگرفتیم. اگر نفت آنها را گرفته بودیم داعشی در کار نبود.»

این در حالی‌ست که «هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور اطلاعاتی درباره اظهارات ترامپ درخصوص طرح خروج از سوریه ندارد.

وی طی کنفرانسی مطبوعاتی در مقر وزارت خارجه، از پاسخ به سوالی درباره این موضوع خودداری کرد.

ولی «مارک کیمیت» دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی قریب‌الوقوع نیروهای آمریکایی از سوریه به معنای عقب‌نشینی فوری نیست.

کیمیت تصریح کرد که منظور ترامپ احتمالا این بوده است که این عقب‌نشینی بعد از شکست نهایی داعش در سوریه خواهد بود.»

وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) در ماه دسامبر اعلام کرد که آمریکا 2 هزار نیرو در سوریه دارد.