انتقاد ژنرال روس از عملکرد ائتلاف آمریکایی در سوریه

 "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه امروز در سخنرانی خویش در مراسم آغاز به کار هفتمین نشست بین المللی مسکو در زمینه امنیت جهانی گفت، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا اصلا وظیفه تار و مار کردن تروریست‌ها در سوریه را برای خویش تعیین نکرده بود، آنها به چنین اقدامی نیاز نداشتند. ظاهرا ائتلاف تنها به دنبال تشدید وخامت اوضاع و تقویت حضور خویش در منطقه بود.

شایگو افزود: «به سختی بتوان باور کرد که ائتلاف بین المللی به آن قدرتمندی و با آن امکانات نتواند از عهده مبارزه قاطع با تروریست‌ها در سوریه برآید. به نظر می رسد آنها اصلا هدف دیگری را در سوریه دنبال می کردند: افزایش وخامت اوضاع در منطقه و تقویت حضور نظامی و اقتصادی خویش.»

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، اوضاع در سوریه زمانی تغییر کرد که عملیات نیروهای هوایی-فضایی روسیه در این کشور آغاز شد و یک ائتلاف واقعی ضدتروریستی با مشارکت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه شکل گرفت.

وی گفت: «اگر تلاش‌های مشترک روسیه، ایران و نیروهای دولتی سوریه از یک سو، با امکانات ائتلاف بین المللی متحد شده بود، گروه تروریستی داعش بسیار سریعتر نابود شده بود و این مبارزه تلفات کمتری نیز برجای می گذاشت، ولی متاسفانه ائتلاف آمریکایی علاقه ای به همکاری با مسکو، تهران و دمشق از خود نشان نداد.»

وزیر دفاع روسیه در بخش دیگری از سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مسکو، سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا را عاملی بی ثبات کننده در امنیت جهانی نامید. وی گفت: «عوامل سامانه جهانی دفاع ضدموشکی آمریکا، از جمله در خارج از سرحدات این کشور، در مناطق مختلف قاره اروپا و آسیا در حال گسترش است. امروزه هیچکس تردیدی ندارد که سپرموشکی آمریکا یک عامل جدی بی ثبات کننده و انگیزه‌ای تازه برای مسابقه تسلیحاتی و نقض جدی تعهدات بین المللی این کشور بشمار می رود که از جمله آنها پیمان مربوط به نابودسازی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط است.»

سرگئی شایگو همچنین یادآور شد که آمریکا و ناتو بیش از ده هزار نیروی نظامی خود را در امتداد مرزهای روسیه در خاک کشورهای منطقه بالتیک و لهستان مستقر کرده‌اند. ناوگان‌هایی دریایی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در دریای سیاه و دریای بالتیک فعالتر از گذشته شده و تعداد مانورهای نظامی و تمرینات نظامی ناتو که تمامی آنها آشکارا علیه روسیه جهت گیری شده‌اند، افزایش قابل توجهی یافته‌اند و همگی این اقدامات، به امنیت بین المللی آسیب جدی رسانده است.

لازم به یادآوری است که نشست امنیتی مسکو 5-4 آوریل (16-15 فروردین) با حضور 95 هیئت نمایندگی از کشورهای مختلف، از جمله 30 وزیر دفاع، 15 رئیس ستادکل نیروهای مسلح و معاون وزیر دفاع و همچنین 68 کارشناس برجسته جهانی برگزار می شود.