مسابقات «ورق بازی» در عربستان!

اولین مسابقات «ورق بازی» در عربستان سعودی رسما از روز گذشته (چهارشنبه) در شهر ریاض، پایتخت این کشور شروع شد.

«ترکی آل الشیخ»، رئیس شورای اداره کل ورزش عربستان ماه فوریه گذشته رئیس کمیته المپیک این کشور را مأمور برگزاری این مسابقه کرد. این نشست قرار است به مدت 5 روز از 4 تا 8 آوریل ( 19 فروردین) ادامه داشته باشد.

اداره کل ورزش عربستان اعلام کرده است که جوایز نقدی به ارزش 500 هزار ریال سعودی (133 هزار دلار) برای این مسابقات در نظر گرفته شده و قرار است برای نفرات اول تا چهارم به ترتریب، 133 هزار دلار، 66 هزار دلار، 40 هزار دلار و 26 هزار دلار به عنوان جایزه پرداخت شود.

بازی ورق یا همان پاسور یکی از محبوب ترین باری‌های رایج در مجالس و اوقات فراغت عربستان سعودی به شمار می‌رود.

گفته می‌شود برگزاری مسابقات سراسری ورق بازی در قالب چشم انداز 2030 عربستان سعودی صورت می‌گیرد که طی ما‌های گذشته از سوی محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور با هدف ایجاد فضای باز اجتماعی و فرهنگی و اصلاحات اجتماعی در عربستان و کاهش وابستگی این کشور به نفت روی نمایی شد.

با این حال اعلام برگزاری این مسابقات و حمایت برخی از مفتی‌های عربستان سعودی از مسابقات ورق بازی و حضور آن‌ها در مراسم افتتاح واکنش و انتقاد فعالان و کابران فضای مجازی را به همراه داشته است.

برخی از کابران ضمن انتقاد از برگزاری این بازی‌ها و بی‌توجهی به مراکز آموزشی، سرمایه گذاری در بخش آموزش عربستان سعودی را بهتر از برگزاری چنین بازی‌های بی‌ارزش دانستند و عکس‌هایی از سالن‌های برگزاری این مسابقات با سالن‌های برگزاری امتحانات را منتشر کردند.

به گزارش «ارم نیوز»، «عادل بن سالم بن سعید الکلبانی» از مبلغان سعودی و امام جماعت نمازهای تراویح مسجد الحرام ( از سال 1387) دیروز (چهارشنبه) در این مسابقات حضور یافت و مشارکت کرد که انتقاد فعالان شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

عربستان سعودی در حالی مسابقات بازی ورق را به صورت رسمی برگزار می کند که «عبدالعزیز ابن باز»، مفتی اعظم عربستان ( از سال 1992 تا 1999) آن را از منکرات و از ابزارهای لهو و لعب دانسته که موجب ترک نماز یا تاخیر آن می‌شود و ضررهایش برای همه معلوم و بیشتر از منفعتش است.