لگد زنی «جیش‌الاسلام» به توافق در سوریه

منابع میدانی در غوطه شرقی گزارش دادند باند تروریستی جیش‌الاسلام سبب شکست توافق به دست آمده برای خروج بدون درگیری از این مناطق شد و به همین سبب نیروهای ارتش شامل لشگر چهارم و گارد ریاست جمهوری برای ورود به دوما از چهار طرف با حمایت نیروی هوایی روسیه و سوریه آماده می‌شوند و نیروهای باقی مانده هم به تثبیت مواضع خود در اطراف دوما و نقاط آزاد شده خواهند پرداخت.

همچنین بالگردهای ارتش بروشورهایی در دوما پرتاب کرده‌اند که در آن فرماندهی ارتش از شهروندان خواسته است به زندگی عادی خود بپردازند، ارتش همچنین تاکید کرده است به تروریست‌هایی که تمایل دارند از دوما به سمت جرابلس بروند، اجازه خروج خواهد داد و آن دسته از افرادی که بخواهند بمانند به اوضاعشان رسیدگی خواهد شد.

یک منبع نظامی تاکید کرد تروریست‌های جیش‌الاسلام در برابر توافق دوما سنگ‌اندازی و با آزاد کردن اسرا و افراد دربند خود مخالفت می‌کنند.

تروریست‌های جیش‌الاسلام همچنین منطقه ضاحیه‌الاسد دمشق را با خمپاره هدف قرار دادند که بلافاصله نیروی هوایی سوریه مناطقی را که از آن مکان‌ها به سوی دمشق شلیک شد، هدف قرار دادند.

تروریست‌های جیش‌الاسلام همچنین گذرگاه مخیم الوافدین را که برای خروج اهالی غوطه در نظر گرفته شده است، گلوله‌باران کردند.

این باند تروریستی با آزاد کردن افراد ربوده شده و تحویل پیکرهای شهدا و همچنین تحویل شهر دوما به ارتش مخالفت کرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دقایقی پس از حملات جیش الاسلام به مناطق مسکونی و مواضع ارتش سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور طی پرواز بر فراز شهر دوما، مواضع این گروه تروریستی را به شدت هدف قرار داده‌اند.

منبع سوری همچنین از بروز اختلافات گسترده میان دو شاخه نظامی و سیاسی جیش‌الاسلام درباره خروج از دوما خبر داده است به طوری که برخی از آنها خواهان خروج و برخی دیگر مخالف خروج و آمدن ارتش هستند.

به گفته این منبع، در پی مخالفت جیش‌الاسلام، جنگنده‌های ارتش تا کنون دست‌کم 11 بار مواضع این باند تروریستی را هدف قرار داده‌اند.

این منبع اعلام کرد مذاکرات میان روس‌ها و جیش‌الاسلام بدون دستیابی به توافق پایان یافت و روس‌ها از دوما خارج شدند و گارد ریاست‌جمهوری و لشگر هفتم ارتش برای ورود به شهر و آزادسازی آن آماده می‌شوند.

به گفته این منبع،‌مهمترین مسئله که سبب شکست توافق شده است،‌مخالفت ترکیه با اخراج تمام تروریست‌های جیش‌الاسلام به جرابلس در حومه فرات است، ترکیه گفته است فقط اجازه می‌دهد 100 نفر از فرماندهان رده اول باند جیش‌الاسلام با خانواده‌هایشان به جرابلس بروند و اجازه نمی‌دهد 12 هزار فرد مسلح جیش‌الاسلام در مرزهایش مستقر شوند در حالی که از نظر عقیدتی با گروه‌های مسلح موسوم به سپرفرات مخالف هستند.

باند جیش‌الاسلام وابسته به رژیم سعودی بوده و از آن دستور می‌گردد و به همین سبب ترکیه از حضور چنین گروهی در نزدیک مرزهایش می‌ترسد.

از سوی دیگر نگرانی در میان تروریست‌های جیش‌الاسلام افزایش یافته چرا که نمی‌توانند به ادلب بروند، به این دلیل که باند تحریرالشام یعنی جبهه النصره با آنها درگیر خواهد شد و این دو گروه تروریستی یکدیگر را دشمن خود می‌دانند.

منابع رسمی سوری گفته‌اند تصمیم برای آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی دوما نهایی شده و این شهر از تمام طرف‌ها محاصره است و تروریست‌های جیش‌الاسلام تنها قدرت مقاومت برای چند روز را دارند و در نهایت تسلیم خواهند شد.

تنها نکته‌ای که سبب تردید ارتش سوریه برای حمله به دوما شده، وجود شمار زیادی از اسرا و افراد ربوده شده در زندان باند جیش‌الاسلام است.

این در حالی است که یک منبع دیگر از آغاز عملیات زمینی ارتش برای آزادسازی دوما در سایه درگیری‌های شدید با تروریست‌های جیش‌الاسلام خبر داده است.

از البوکمال در شرق سوریه هم خبر می‌رسد که ارتش و گروه‌های همپیمان برای عملیات نظامی علیه بقایای گروه تروریستی داعش آماده می‌شوند و داعشی‌ها هم خود را برای مقابله با ارتش آماده می‌کنند.

منابع سوری همچنین از آمادگی ارتش برای عملیات در شرق فرات یعنی در مناطقی که نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک حضور دارند، خبر داده‌اند، گروه‌هایی که از حمایت مستقیم آمریکا بهره می‌برند.