" هشام ماشفج " معاون وزیر برق سوریه در گفت‌وگو بافارس در دمشق، درباره فعالیت مهندسان ایرانی ربوده شده در سوریه افزود: این ۷ همکار ما در پروژه توسعه نیروگاه جندر در حال فعالیت بوده‌اند که در نزد ما افراد شناخته شده هستند.

وی افزود: برخی از آنها در شرکت فارسیان در نیروگاه کار می‌کردند که این شرکت متعهد دوم شرکت مپنا است و ضرورت دارد که نیروگاه تحویل سرمایه گذاری بازگرداننده در همان پروژه اجرا شود و این اشخاص از طرف همکاران ما در پروژه و در نیروگاه جندر شناخته شده هستند.

معاون وزیر برق سوریه تأکید کرد: هیچ دلیلی ندارد که کسی بگوید " و الله اینها از نیروهای سپاه می‌باشند " و این اشخاص مهندسان فنی بوده که در زمینه تاسیس پروژه بسیار مهم و حیاتی در زمینه برق فعالیت می‌کردند.

هدف شبه نظامیان از ربودن مهندسان نیروگاه جندر

هشام ماشفج در ادامه درباره هدف از ربودن مهندسان ایرانی گفت: آنها با این اقدام می‌خواهند در مرحله اول به اقتصاد سوریه ضرر بزنند و در وهله دوم به روابط با دوستان ایرانی، در کل این اشخاص مهمان بوده‌اند و در تلاش بودن تا کاری به نفع کشور ما انجام دهند.

وی تأکید کرد که بحثروابط مهندسان با حزب الله و همکاری آنها که از طرف مخالفان بیان شده، برای خراب کردن روابط دو کشور و ضربه وارد کردن به مردم سوریه و اقتصاد این کشور است.

معاون وزیر برق سوریه گفت: متوقف کردن کار این پروژه برای مدتی کوتاه نتوئقف خواهد شد و خواهیم دید که چه پیش خواهد آمد ولی ربودن این مهندسان تنها به تاخیر روند این پروژه کمک خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اشخاص مهندسانی هستند که در پروژه نیروگاه جندر فعالیت می کنند و غیر از آن هیچ‌گونه معلوماتی در دست نداریم.

ربایندگان مهندسان ایرانی نیروگاه برقی جندر در سوریه قصد دارند با لباس سپاه پاسداران آنها را وادار به عضویت سپاه و انجام عملیات در این کشور و رابطه با حرب الله اعتراف کنند تا به این شکل علیه ایران و سپاه جریان سازی خبری نمایند.

این در حالی است این مهندسان همگی از متخصصان ایرانی نیروگاه برقی جندر هستند که اسناد و پرونده آنها هم برای مردم سوریه در حمص و هم در شرکت پیمانکار «مپنا» موجود است.

این درحالی است که بارها گروههای مسلح و مخالف در سوریه قصد داشته اند به هر نحو ممکن به ایجاد جو روانی علیه ایران و سپاه پاسداران اقدام کنند و طبعا این سناریو نیز یکی از برنامه های این گروهها و پشتیبانان خارجی آنها بوده است.

گفتنی است صبح روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ماه سال جاری ۵ نفر از پرسنل ایرانی شاغل در پروژه نیروگاه جندر در سوریه به نام‌های " سجاد امیریان " مهندس برق و سرپرست گروه تست تجهیزات برقی، " احمد سهرابی کرت‌آباد " تکنسین برق و سرپرست کارگاه، " حسن حسنی " نصاب تجهیزات برقی، " مجید قنبری " متصدی تست تجهیزات برقی و " کیومرثقبادی " نصاب تجهیزات برقی در مسیر محل اقامت استیجاری خود به سمت نیروگاه در دست احداثجندر واقع در استان حمص سوریه از سوی افراد ناشناس ربوده و به محل نامعلومی منتقل شده‌اند.

روز بعد دو تن از پرسنل نیروگاه فوق آقایان " پژمان بویری " سرپرست کارگاه احداثپست نیروگاه از شرکت پارسیان پست و " عبدالخالق صحنه " کارشناس HSE از پرسنل شرکت احداثو توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا(توسعه ۲) که به اتفاق برای کسب آگاهی از سرنوشت ۵ نفر از کارکنان شاغل در نیروگاه مراجعه کرده بودند مجددا ارتباط شرکت با آنها قطع شده و از سرنوشتشان اطلاعی در دست نیست.

۳ عرب زبان غیر ایرانی نیز که در نیروگاه فعالیت می کردند همراه ۷ نفر از کارکنان ایرانی ناپدید شدند. اقداماتی هم تاکنون از سوی مسئولان داخلی و همچنین سوری برای روشن شدن سرنوشت مهندسان ایرانی شاغل در نیروگاه جندر سوریه انجام شده است و مسئولان ایرانی از طریق سازمان برق سوریه به عنوان کارفرمای پروژه به دنبال روشن شدن سرنوشت این افراد هستند.

در حال حاضر ۶۰ پرسنل و مهندس ایرانی در این پروژه نیروگاهی مشغول به فعالیت هستند.

قرارداد احداث نیروگاه ۴۸۴ مگاواتی جندر که در حومه شهر حمص واقع است در سال ۲۰۰۹ میلادی میان مدیرعامل وقت مپنا و وزیر وقت برق سوریه در دمشق امضا شد که تاکنون دو واحد آن راه اندازی و واحد سوم آن در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.