احتمال رویارویی آمریکا و روسیه در سوریه

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی نوشت گمانه زنی ها در خصوص احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه به بهانه انجام حمله شیمیایی در این کشور از سوی نظامیان دولت بشار اسد با حمله موشکی رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی «تی فور» در استان حمص همزمان شد. تهدید ترامپ علیه دمشق و در پی آن حمله نظامی اسرائیل  به سوریه به تشدید درگیری ها و افزایش تنش ها در منطقه منجر خواهد شد.

سوریه و روسیه، اسرائیل  را مسئول انجام این حمله تجاوزگرایانه به پایگاه هوایی «تی فور» اعلام کردند. با در نظر گرفتن احتمال آغاز حمله نظامی آمریکا به دمشق، در حال حاضر سوریه بیش از هر زمان دیگری در معرض تبدیل شدن به عرصه ای برای رویارویی نظامی کشورهای قدرتمند جهان تبدیل شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: علی رغم هشدار ترامپ به بشار اسد در خصوص حمله شیمیایی در دوما، کارشناسان در خصوص تاثیر حمله نظامی آمریکا بر رویدادهای جنگی سوریه و روند پیروزی نیروهای دولتی این کشور بر معارضان و تروریست ها تردید دارند. روز دوشنبه در پی انجام یک توافق، تخلیه مناطق حومه دمشق از معارضان سوری آغاز شد و این امر یک پیروزی بزرگ دیگر برای دولت بشار اسد به حساب می آید.

«امیل هوکایم» کارشناس موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، در این خصوص اظهار کرد: «حمله نظامی آمریکا به سوریه مسیر دولت بشار اسد را تغییر نخواهد داد. شاید این حمله برای آمریکا راضی کننده باشد، اما تا زمانی که یک راهبرد کلی برای پایان درگیری ها در این کشور وجود نداشته باشد، این حمله نظامی بدون دستیابی به هدفی مشخص موجب تشدید تنش ها در این منطقه خواهد شد.» وی همچنین افزود: «دیگر زمان مداخله گذشته است.»

سوریه خود را برای مقابله با حمله نظامی آمریکا آماده می کرد که یک پایگاه نظامی این کشور در استان حمص هدف حمله موشکی قرار گرفت. پس از اینکه پنتاگون دست داشتن آمریکا در این حمله نظامی را تکذیب کرد، مشخص شد اسرائیل انجام این حمله را بر عهده داشته است.

علی رغم اذعان تلویحی لیبرمن به انجام این حمله، اسرائیل هنوز به طور علنی این خبر را تایید نکرده است. در حالی که ترامپ و تیم وی در حال بررسی گزینه های ممکن علیه بشار اسد بودند، تل آویو با حمله به پایگاه «تی فور» اوضاع جنگ در سوریه را پیچیده تر کرد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: اسرائیل که همواره نگرانی های خود در خصوص نفوذ چشمگیر ایران در سوریه و حمایت های این کشور از دولت بشار اسد را تکرار می کند، تهدیدات ترامپ در خصوص حمله نظامی علیه دمشق را به فرصتی برای مداخله در جنگ سوریه تبدیل کرد. تل آویو سعی دارد واشنگتن را برای اتخاذ راهبردهای ضد ایرانی در سوریه متقاعد کند و به طور حتم پس از اظهارات ترامپ علیه دمشق، اسرائیل نیز فرصت را برای حمله نظامی به سوریه مناسب دید.

در ادامه این مطلب آمده است: روسیه روز یکشنبه درخصوص انجام هرگونه حمله نظامی به آمریکا هشدار داده بود. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد حمله نظامی آمریکا به سوریه تبعات جدی در پی خواهد داشت. با توجه به افزایش تنش ها میان آمریکا و روسیه، ممکن است پوتین حمله نظامی آمریکا علیه دمشق را به فرصتی برای رویارویی مسکو با واشنگتن و کشاندن ترامپ به پای میز مذاکره تبدیل کند.

در انتهای این مطلب آمده است: روسیه و ایران به خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه اصرار دارند. مسکو می خواهد واشنگتن هرچه سریع تر خاک این کشور را ترک کند؛ بنابراین، اگر آمریکا و روسیه در سوریه با یکدیگر درگیر شوند و ترامپ عقب نشینی کند، پوتین پیروز این میدان خواهد بود.