کشف ردپای سیا در ماجرای مسمومیت اسکریپال

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: رسانه‌های خبری از آمادگی آمریکا برای پذیرش سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش با هویت جدید خبر دادند که این امر حاکی از نقش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در ماجرای مسمومیت این جاسوس است و به این معناست که اسکریپال و دخترش ممکن است بدون ارائه هیچگونه اطلاعات کلیدی برای همیشه ناپدید شوند.

نماینده روسیه در سازمان ملل این اظهارات را در واکنش به گزارش روزنامه ساندی تایمز بیان کرد. ساندی تایمز در گزارشی اعلام کرده بود مقامات اطلاعاتی «ام آی سیکس»، سازمان اطلاعات مخفی انگلیس، در حال مذاکره با همکاران آمریکایی خود در سازمان سیا درباره اسکان احتمالی جاسوس دو جانبه روس و دخترش در آمریکا بوده‌اند.

روزنامه تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولتی انگلیس گزارش داد برنامه انتقال جاسوس روس و دخترش به آمریکا با اعطای هویت جدید به آنها همراه خواهد بود. آمریکا در کنار کانادا، استرالیا و نیوزیلند یکی از چهار کشوری است که از سوی مقامات انگلیسی به عنوان مکانی امن برای زندگی آتی اسکریپال و دخترش در نظر گرفته شده است. این روزنامه به نقل از یک منبع اطلاعاتی نوشت به نظر می‌رسد آمریکا مکان اسکان اسکریپال خواهد بود زیرا احتمال کشته شدن او و دخترش در آنجا کمتر است و حفاظت از آنها با هویت تازه در این کشور آسانتر صورت خواهد گرفت.

نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: مداخله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پرونده مسمومیت اسکریپال خود گویای همه چیز است.

سفارت روسیه نیز در واکنش به موافقت آمریکا برای اعطای هویت آمریکایی به جاسوس روس و دخترش اعلام کرد در این صورت دیگر اظهارات اسکریپال را درباره واقعیت حادثه سالزبری نخواهیم شنید. سخنگوی سفارت روسیه به اسپوتنیک گفت: اگر این اقدام آمریکا سبب قطع ارتباط این دو نفر با دنیا شود، روسیه این اقدام را ربودن دو تن از شهروندان روسی یا حداقل انزوای آنها قلمداد خواهد کرد.

او در ادامه افزود: گزارش‌ها مبنی بر احتمال خراب کردن خانه اسکریپال در سالزبری و نیز تخریب رستوران «میل» و «زی زی» نشان از یک هشدار جدی دارد. این اقدامات ثابت می‌کند انگلیس شروع به نابودی تمامی شواهد مهم نموده است.

سخنگوی سفارت روسیه گفت: پیشتر شاهد اقدامات مشابه از سوی انگلیس درباره حیوانات خانگی اسکریپال و نیز نیمکت پارکی که او و دخترش مسموم بر روی آن پیدا شدند، بودیم. مقامات انگلیس هفته گذشته مرگ دو خوکچه و گربه اسکریپال را بر اثر تشنگی تائید کردند. مسکو پیش از این با اظهارات مقامات انگلیس درباره اینگونه حوادث مخالفت و اعلام کرد بررسی شرایط حیوانات خانگی اسکریپال می‌توانست اطلاعات با ارزشی را درباره ماده مورد استفاده برای مسمومیت اسکریپال در اختیار آنها قرار دهد.

دیپلمات روس تاکید کرد ما تصور می‌کنیم دولت انگلیس تمام تلاش‌های خود را در سطح بین‌الملل برای از بین بردن مدارک احتمالی بکار گرفته است تا با از میان برداشتن تمام اطلاعات موجود امکان انجام تحقیقات روشن و مستقل را از ما بگیرد.

اسکریپال و دخترش در حال حاضر و پس از مسمومیت ماه گذشته در شهر سالزبری دوران نقاهت خود را در انگلیس سپری می‌کنند. مقامات انگلیسی مسئولیت مسمومیت اسکریپال و دخترش را متوجه روسیه می‌دانند.