ترامپ و ترزا می‌درباره سوریه گفت و گو کردند

کاخ سفید روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دونالد ترامپ و ترزا می‌در این گفت و گوی تلفنی نادیده گرفته شدن زندگی مردم را توسط بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محکوم کردند.

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس همچنین موافقت کردند نباید اجازه داد استفاده از سلاح‌های شیمیایی تداوم یابد.

این اظهارات دو طرف در حالی انجام می‌شود که دولت سوریه بار‌ها و بار‌ها منکر هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود شده و در عین حال با سفر بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه برای تحقیق درباره این ادعا موافقت کرده است.

بحران سوریه که با حمایت غرب و برخی کشور‌های منطقه از تروریست‌ها وارد هشتمین سال خود شده است، با پیروزی ارتش این کشور و بازگرداندن بخش‌های زیادی از سرزمین‌های تصرف شده از دست تروریست ها، شاهد تحرکات جدیدی از جبهه غرب است.

همزمان که دونالد ترامپ با استفاده از کلمات اهانت آمیز علیه ملت و دولت سوریه به واکنش نظامی تهدید می‌کند، شورای امنیت سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه نشست اضطراری گذاشت و قرار است امروز هم این نشست ادامه یابد تا شاید برای چگونگی تحقیق درباره این ادعا به نتیجه‌ای برسند.

روسیه رفتار آمریکا و غرب را فریبکارانه می‌داند و پیش بینی می‌شود قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کند.

بشار الجعفری سفیر سوریه در سازمان ملل هم روز گذشته آمریکا و برخی کشور‌های غربی را دروغگویانی دانست که با دروغ خود به عراق و لیبی حمله کردند و سرزمین فلسطینیان را به تصرف درآوردند.

وی اظهار کرد: لازم است توجه شود که بیانیه‌های منفی نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیانیه‌های ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع امریکا تناقض دارد. ژنرال متیس چند روز پیش مصاحبه‌ای داشت و اقرار کرد هیچ سندی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط اسد علیه مردمش وجود ندارد. این وزیر دفاع سوریه نیست. این وزیر دفاع آمریکاست.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد افزود: کارگردانان این سناریو که به دنبال حمله به سوریه هستند، حتی نتوانسته اند شبکه دروغ هایشان را درست تنظیم کنند و در هر گوشه‌ای شواهد دروغ آن‌ها وجود دارد.

الجعفری ادامه داد: عجیب است که در هر جایی که ما در حال پیشرفتیم به یک باره حمله شیمیایی می‌شود و به گفته همکارانمان ما هر جا پیشروی می‌کنیم آخرش از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنیم. این واقعا تعجب آور است.