عراق به کمک سوریه می رود

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت: «نیرو‌های امنیتی عراق حداکثر تلاش خود را برای تأمین امنیت در کشور به کار گرفتند و در حال حاضر نیز مشغول پاکسازی مناطق غیر مسکونی عراق از وجود تروریست‌ها هستند و به این مسیر ادامه خواهند داد و این به معنای تسلط نیرو‌های امنیتی بر اوضاع است.»

عبادی ادامه داد: «تروریسم یک تفکر و دیدگاه مجرمانه بسیار خطرناک است و مقابله با آن علاوه بر عملیات‌های نظامی و اطلاعاتی نیازمند اقدامات فکری و تلاش‌های اقتصادی برای ریشه کردن آن است. ما با چالش‌های متعددی مواجه هستیم و با وجود اینکه به حضور نظامی داعش در عراق پایان دادیم، اما تفکر و دیدگاه تروریستی همچنان در کشور ما حضور دارد.»

وی گفت: «در حال حاضر تروریسم به هیچ عنوان بر هیچ نقطه از خاک عراق تسلط ندارد، اما وظیفه ما این است که باقی مانده‌های گروه‌های تروریستی را مورد پیگرد قرار دهیم. الحمد لله هر روز در این زمینه به موفقیت‌هایی دست می‌یابیم و در حال کشف پناهگاه‌ها و انبار‌های تسلیحاتی تروریست‌ها هستیم.»

العبادی در ادامه افزود: «ما در مرحله بازسازی عراق از مدت‌ها پیش به صورت مرتب به ژاپن سفر کرده ایم و این کشور نقش مهمی را در بازسازی عراق ایفا می‌کند. دولت و شرکت‌های خصوصی ژاپن برای شرکت در بازسازی عراق و همکاری با دولت تمایل زیادی دارند چرا که به اقدامات و دستاورد‌های دولت عراق اعتماد دارند.»

وی در مورد تأمین امنیت مرز‌های عراق و تقویت حاکمیت ملی این کشور گفت: «ما در خصوص جلوگیری از نفوذ خارجی داعش به ویژه از جانب مرز‌های سوریه تصمیماتی را در جلسه شورای امنیت ملی اتخاذ کردیم. داعش همچنان هر چند به صورت اندک در سوریه حضور دارد و بر بخشی از اراضی مسکونی و غیر مسکونی این کشور سیطره دارد. اگر ما اجازه دهیم باقی مانده‌های داعش در سوریه حضور داشته باشند این موضوع برای عراق و منطقه و جهان ایجاد خطر خواهد کرد. از این رو بخش بزگی از سخنان اخیر من و دونالد ترامپ به این موضوع اختصاص داشت. شما می‌دانید که شرق سوریه تحت نفوذ آمریکا قرار دارد و پایان ندادن به حضور داعش در این منطقه اقدامی غیر سازنده است.»

نخست وزیر عراق گفت: «بله داعش در این منطقه تضعیف شده است، اما اگر اجازه داده شود داعش همزمان با وجود درگیری‌ها و تنش‌های شدید منطقه‌ای و بین المللی در عرصه تحولات سوریه، رشد کند از این خلأ استفاده می‌کند و دوباره کشور‌های بسیاری را در منطقه تهدید خواهد کرد. از این رو ما از جامعه جهانی می‌خواهیم در مبارزه با هسته‌های باقی مانده داعش با ما همکاری کنند. ما در این چارچوب با سوریه و روسیه تماس و ارتباط داریم و می‌خواهیم باقی مانده‌های داعش را در سوریه نابود کنیم.»

حیدر العبادی بیان داشت: «همه کشور‌ها در این زمینه با ما هم نظر هستند و از ما حمایت می‌کنند و معتقدند عراق آنگونه که توانست به حضور داعش در عراق پایان دهد می‌تواند به حضور باقی مانده‌های داعش در سوریه نیز پایان دهد. ما نمی‌خواهیم هیچ طرفی را به خاطر تدوام حضور داعش در بخش‌هایی از خاک سوریه متهم کنیم، بلکه خواستار همکاری همه جانبه و دسته جمعی برای نابودی کامل داعش هستیم.»

وی افزود: «ثبات سوریه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و ما خواهان توقف کامل جنگ در سوریه هستیم. سوریه کشور همسایه و عزیزی برای ما است و ما مثل شهروندان خود برای شهروندان سوری ناراحت و نگران هستیم، میلیون‌ها سوری آواره شده اند و به دلیل حضور تروریسم و جنگ داخلی تأسف بار قربانی داده اند. از این رو ما از هرگونه تلاش در راستای برقراری ثبات و حل بحران در سوریه حمایت می‌کنیم.»

حیدر العبادی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الجزیره درباره نحوه تحت پیگرد قرار دادن باقی مانده‌های داعش در سوریه گفت: «ما در سوریه به صورت مشخص از هسته‌های باقی مانده‌های سخن می‌گوییم نه گروه‌های مسلح ناشناخته. داعش در شرق سوریه و در مرز‌ها با عراق حضور دارد. ما به حضور نظامی داعش در عراق پایان دادیم، اما اگر لازم باشد برای مقابله با حضور داعش در هر جای دیگر دنیا تمام اقدامات ضروری را در پیش خواهم گرفت.»

نخست وزیر عراق گفت: «من تمام تلاش خود را برای حمایت از شهروندان عراقی و نیرو‌های امنیتی به کار می‌کیرم و اجازه نمی‌دهیم آنگونه که پیشتر اتفاق افتاد نیرو‌های امنیتی وارد زد و بند‌ها و ماجراجویی‌ها شوند و در نهایت باعث قربانی شدن آنان شود. من در سخن با آقای ترامپ به او گفتیم ما داعش را در عراق شکست دادیم و از همه دوستان از جمله آمریکا و خود ترامپ برای ایستادن در کنار عراق تشکر می‌کنیم، اما اگر اجازه دهیم باقی مانده‌های داعش در شرق سوریه به فعالیت خود ادامه دهند و بار دیگر رشد کنند نه فقط عراق بلکه کل منطقه و جهان را تهدید خواهند کرد.»

العبادی اظهار کرد: «ترامپ گفت، من صد در صد در این زمینه با شما موافقم. ما معتقدیم ملت سوریه باید در مورد مسائل مربوط به این کشور تصمیم گیری کنند و دخالت‌های خارجی را در این زمینه رد می‌کنیم و با آن موافق نیستیم. تصمیم خروج آمریکا از سوریه نیز به دولت این کشور ارتباط دارد، اما موضوع مهم برای ما پایان دادن به حضور باقی مانده‌های داعش در شرق سوریه است، ما برای این اقدام مصمم هستیم و هر چند هزینه بردار باشد آن را عملیاتی می‌کنیم. ما به هیچ عنوان به داعش اجازه نمی‌دهیم بار دیگر در مرز‌های بین عراق و سوریه رشد کند.»

العبادی در مورد خروج نیرو‌های (پ ک. ک) از شهر سنجار (شنگال) عراق گفت: «دولت عراق اقداماتی را برای خلع سلاح همه گروه‌ها و محدود کردن سلاح در دست دولت آغاز کرده است. معقول و پذیرفتنی نیست اجازه دهیم گروه‌های مسلح وابسته به یک کشور دیگر در عراق که دارای حاکمیت مستقل است حضور داشته باشند. ما قصد نداریم وارد جنگ نیابتی با هیچ طرفی شویم، از سوی دیگر قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد از اراضی ما به عنوان تهدیدی علیه کشور‌های همسایه از جمله ترکیه استفاده شود.»

وی افزود: «نیرو‌های (پ ک. ک) حدودا ۳۵ سال است در خاک عراق حضور دارند و حضور آن‌ها به عنوان پناهنده مشکلی ندارد، اما ما اجازه حمل اسلحه و برافراشتن پرچمی غیر از پرچم عراق را در خاک عراق به کسی نمی‌دهیم و از این رو از آن‌ها خواستیم به طور کامل از سنجار خارج شوند. اکنون به مصلحت نیست روابط خود را با ترکیه به خطر بیاندازیم و هیچ برنامه‌ای برای حمایت از هیچ گروهی علیه ترکیه نداریم، اما از سوی دیگر حاکمیت ملی عراق نیز باید حفظ شود و من خبر حضور نیرو‌های ترکیه را در هر نقطه از خاک عراق از جمله منطقه کردستان تکذیب می‌کنم. ازهمه کشور‌های منطقه می‌خواهیم به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارند و دولت عراق اجازه نمی‌دهد این حاکمیت از جناب هیچ کسی نقض شود.»