ترامپ معاون دادستان کل آمریکا را اخراج می‌کند

چندین منبع آگاه به سی ان ان اعلام کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخراج «راد روزنستاین»، معاون دادستان کل این کشور را در دستور کار خود دارد. به گفته این منابع، این تصمیم به دنبال حمله ماموران اف بی آی به دفتر مایکل کوهن، وکیل ترامپ ضرورت پیدا کرده است. چنین اقدامی می‌تواند در راستای دستیابی به هدف ترامپ برای اعمال محدودیت بیشتر بر رابرت مولر، بازرس ویژه بررسی پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا باشد.

اخراج روزنستاین یکی از چندین گزینه پیش روی ترامپ است حتی ممکن است ترامپ تا اخراج جف سشنز، دادستان کل آمریکا نیز پیش برود. مقامات آمریکایی اعلام کردند اگر ترامپ قصد اقدام در این باره را داشته باشد به احتمال فراوان روزنستاین هدف او خواهد بود.

ترامپ بارها نارضایتی خود را از مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا ابراز داشته است زیرا به اعتقاد او آنها اقدام کافی برای حمایت از وی در قبال تحقیقات در جریان مولر انجام نداده‌اند.  دو منبع آگاه اعلام کردند حمله ماموران اف بی آی به دفتر وکیل ترامپ می‌تواند نقطه عطفی باشد که باعث شود رئیس جمهور اقدامات تهاجمی بیشتری را علیه بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا در پیش بگیرد.

به گزارش سی ان ان اخراج مولر می‌تواند ریاست‌جمهوری ترامپ را با بحران مواجه کند. یک منبع مطلع به سی ان ان گفت روزنستاین اخراج نخواهد شد. با این حال برخی مشاوران حقوقی ترامپ به او گفته‌اند که آنها پرونده قوی علیه روزنستاین در اختیار دارند. به باور آنها معاون دادستان از حدود اختیارات خود عبور کرده است و از آنجاییکه روزنستاین ناظر بالقوه در تحقیقات رابرت مولر است وکلای ترامپ با او ناسازگار هستند.

سی ان ان گزارش داد به باور بسیاری از مردم اف بی آی دچار فساد شده است و وکلای ترامپ فکر می‌کنند که می‌توانند پرونده مشابهی را علیه روزنستاین مطرح کنند. یک مقام ارشد دولتی اعلام کرد کاخ سفید درباره گزینه‌های احتمالی برای اخراج با رهبران اصلی جمهوری‌خواه در کنگره به بحث پرداخته است. یک منبع مطلع از این مباحثات به سی ان ان گفت جمهوری‌خواهان ارشد کنگره به مقامات کاخ سفید توصیه کردند که اخرج روزنستاین را از گزینه های خود حذف کنند.

در عین حال، دموکرات‌های سنای آمریکا خود را آماده رویارویی با چنین مسئله‌ای می‌کنند و روز سه شنبه درباره اتفاقات احتمالی پس از اخراج روزنستاین یا سشنز به بحث پرداختند. به گزارش سی ان ان هیچ تضمینی وجود ندارد که اخراج روزنستاین هدف ترامپ برای محدود کردن مولر و تحقیقاتش را محقق کند زیرا جانشین او با نظارت بر تحقیقات مولر احتمالا همان مسیر مشابه را دنبال خواهد کرد.