توضیح سفارت روسیه در انگلیس درباره مسمومیت اسکرپیال

سخنگوی سفارت مسکو در لندن اعلام کرد، انستیتوی فدرال سوئیس در سپیه اعلام کرده که کارشناسان این آزمایشگاه نمونه‌هایی را از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دریافت کرده و روند آزمایش را در ۲۷ مارس به اتمام رسانده‌اند.

وی ادامه داد: کارشناسان این آزمایشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که در جریان مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش از عاملی به نام BZ استفاده شده است.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که روسیه در اختیار دارد، از این ماده در ارتش‌های آمریکا، انگلیس و چند کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استفاده می‌شده است. چنین ماده‌ای هرگز در روسیه یا شوروی سابق وجود نداشته است.

به گفته این مقام روس، کشف این ماده در نمونه‌ها موضوعی بسیار مشکوک است.

وی تأکید کرد: یافته‌ها و اطلاعات این آزمایشگاه سوئیسی در گزارش نهایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به هیچ وجه منعکس نشده است. با توجه به این موضوع ما پرسش‌های جدی متعددی برای مطرح کردن داریم.

پیش از این وزیر امور خارجه روسیه گفته بود، ماده استفاده شده در ماجرای مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس بر اساس یافته‌های یک آزمایشگاه سوئیسی از نوع BZ بوده است.

به گفته سرگئی لاوروف، این عامل عصبی هرگز در روسیه تولید نشده بلکه در آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای عضو ناتو مورد استفاده بوده است.

لاوروف تصریح کرد، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس با استفاده از ماده‌ای به نام ۳-شینوکلیدینول‌بنزینات یا BZ مسموم شده است. نتایج بررسی‌های یک آزمایشگاه سوئیسی روی نمونه‌هایی که لندن به سازمان منع‌ سلاح‌های شیمیایی داده است، این موضوع را تأیید می‌کند. دیده‌بان شیمیایی سازمان ملل متحد در گزارش نهایی خود به یافته‌های این آزمایشگاه توجه ندارد.