خودمان را گول نزنیم ترامپ مثل اوباما سردرگم است

فایننشال تایمز نوشت: این حمله کار چندانی برای تغییر مسیر جنگ داخلی هفت ساله سوریه انجام نداد.
این حمله حتی نتوانست بشار اسد را که ترامپ او را متهم کرد، از جایش تکان بدهد.
«زلمای خلیل‌زاد» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و عراق در دولت 
«جورج بوش» در این خصوص می‌گوید: «قرار نبوده که این حملات موازنه قدرت را در بعد میدانی جنگ سوریه تغییر دهد.»
یکی از مقامات دولت ترامپ هم گفت که پاسخ آمریکا به حمله شیمیایی در سوریه؛ یک هدف روشن داشت و آن؛ «برقراری مجدد نیروی بازدارندگی» بود. اما موضوع این است که یک حمله واحد به تنهایی هرگز نمی‌تواند هدف مشخص شده را برآورده سازد. ترامپ پارسال هم از نیروی نظامی برای تحقق یک هدف مشخص در سوریه استفاده کرده بود اما موفق نبود. 
آمریکا پارسال هم تعداد 59 فروند موشک «توماهاوک» Tomahawk به سوریه شلیک کرد.
در این زمینه «مارا کارلین» از مقامات سابق برجسته پنتاگون می‌گوید: «خودمان را گول نزنیم. اسد در زرادخانه خود هیچ کم و کسری از حیث ابزار و ادوات ندارد. او مطلقاً دست از استراتژی‌اش نخواهد کشید. در این زمینه «فیصل ایتانی» از اعضای ارشد «شورای آتلانتیک» در واشنگتن می‌گوید: مسیر جنگ هرگز تغییر نکرده است.
خوب حمله انجام شد. حالا سؤال این است: این عملیات مبنای کدام اقدام بعدی دولت ترامپ خواهد بود؟ کاخ سفید اهدافی متناقض در سوریه دارد.
ترامپ اعلام کرده است که تصمیم دارد 2 هزار سرباز آمریکایی را که در شمال شرق سوریه حاضرند و مشغول جنگیدن با «داعش» هستند را به محض تمام شدن مأموریتشان به خانه بازگرداند. منتها یک هدف مهم ترامپ در سوریه؛ مقابله کردن با قدرت نفوذ ایران در منطقه است.
اصلاً سربازان آمریکایی فقط به قصد جنگیدن با داعش به سوریه نیامده‌اند؛ آنها دارند کمک می‌کنند اجازه ندهند ایران به کمک شبه‌نظامیان تحت امرش رد پای نفوذ خود در سوریه را محکم و در سطح منطقه گسترده کند.
تهران برای گسترش نفوذ خود در سطح خاورمیانه؛ یک «پل زمینی» از تهران تا مدیترانه کشیده است که از کشورهای عراق و لبنان و سوریه می‌گذرد.
«مایکل او هانلون» تحلیلگر مسائل دفاعی در «مؤسسه بروکینگز» در این زمینه عنوان می‌کند: «ترامپ هم دارد اشتباه اوباما را تکرار می‌کند. دولت ترامپ باید سعی کند بر مبنای حمله‌ای که اخیراً به سوریه انجام داد؛ قواعد یک استراتژی بزرگتر را برای سوریه بریزد. این استراتژی باید مبتنی بر یک دوره انتقال مدیریت شده باشد. این دوره انتقال باید اعلام کند که برداشتن اسد از قدرت؛ واقع‌بینانه نیست.» «مایکل سینگ» مدیر عامل «مؤسسه واشنگتن» و یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دولت «جورج بوش» هم  اعلام کرد: حمله هوایی به سوریه اگر مقدمه یک استراتژی جامع واشنگتن برای سوریه نشود؛ در انتهای کار جز یک پیروزی توخالی؛ چیزی بیش نخواهد بود.
رهبران غربی این حقیقت را کشف کرده‌اند که جنگ سوریه چقدر پیچیده است.